Zakaz handlu coraz bardziej krytykowany. Rośnie opór Polaków
Polacy krytykują zakaz handlu
Obowiązujący od dwóch lat zakaz handlu w niedzielę ma coraz większą grupę przeciwników. Z badania „Nastawienie do finansów” zrealizowanego przez Quality Watch na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że pod koniec 2019 r. rozwiązanie to krytycznie oceniało 34 proc. Polaków, podczas gdy w 2018 r. odsetek ten wyniósł 31 proc. Grupa zwolenników niedzielnego zakazu handlu stopniała natomiast z 33 do 30 proc.
Twórcy badania poprosili zwolenników i przeciwników zakazu handlu w niedzielę o wskazanie argumentów za sprawą których opowiadają się za konkretną opcją.
I tak zwolennicy zakazu handlu najczęściej podkreślają, że niedziela powinna być przeznaczona dla rodziny, zaś zakupy można zrobić w pozostałe dni tygodnia (70 proc.). Blisko 60 proc. twierdzi zaś, że zakaz handlu umożliwia spędzenie więcej czasu z bliskimi oraz, że dzięki temu ma się więcej czasu na odpoczynek.
Przeciwnicy regulacji wskazują przede wszystkim na ograniczenie ich wolności wyboru (73 proc.), a także na frustracje związane z większymi kolejkami przy kasach w pozostałe dni (66 proc.).
Przypomnijmy, że ograniczenie handlu w niedzielę rząd PiS wprowadził od 1 marca 2018 roku. Początkowo (od marca do grudnia 2018 r.) sklepy były otwarte w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. W 2019 roku zakupy mogliśmy zrobić już tylko w ostatnią niedzielę miesiąca, zaś w tym roku sklepy są zamknięte w każdą niedzielę, z nielicznymi tylko wyjątkami.
Taki wyjątek przypadnie w najbliższa niedzielę (26 kwietnia). Kolejna handlowa niedziela przypadnie natomiast dopiero 28 czerwca.
Nie brakuje głosów, że w związku z pandemią koronawirusa rząd powinien zastanowić się nad przywróceniem handlu w niedzielę. Wydaje się jednak, że rządzący takiej decyzji nie planują. Należy jednak przypomnieć, że w ramach przyjętego niedawno pakietu antykryzysowego, sklepom objętych zakazem handlu w niedzielę, zezwolono na przyjmowanie towaru tego dnia, rozładowywanie go oraz wykładanie na półki.
Badanie zrealizowane na zlecenie BIG InfoMonitor przez Quality Watch, techniką wywiadów internetowych (CAWI) wspomaganych komputerowo na reprezentatywnej próbie 1019 dorosłych mieszkańców Polski, grudzień 2019.