Zamiast robić spokojnie zakupy, muszą pilnować zegarka. Cios w sklepy i klientów
Znalezienie wolnego miejsca parkingowego w mieście to spore wyzwanie. Tymczasem coraz częstszą praktyką jest wprowadzanie opłata za parking pod centrum handlowym. Polskie Stowarzyszenie Najemców Powierzchni Handlowych alarmuje i wskazuje, że uderza to zarówno w sklepy, jak i w klientów.
Opłaty za parking pod centrum handlowym
Polskie Stowarzyszenie Najemców Powierzchni Handlowych alarmuje, że klienci coraz częściej są zmuszani do płacenia za parking w centrach handlowych, mimo że najemcy pokrywają koszty prowadzenia parkingu w ramach kosztów wspólnych.
Zdziwienie budzi także fakt, że wprowadzają je galerie handlowe także te, które są usytuowane z dala od tłocznych centrów miast.
"O ile opłatę parkingową w galeriach handlowych znajdujących się w centrach miast, objętych strefą płatnego parkowania, można uznać za uzasadnioną i niebudzącą większych wątpliwości, o tyle koszty ponoszone w związku z parkowaniem w obiektach na obrzeżach miast są niedorzeczne i mogą przyczyniać się do zmniejszenia odpowiedzialności przez klientów" – mówi Katarzyna Marczuk, rzecznik Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych, którą cytuje "Rzeczpospolita".
Sklepy obawiają się
Sklepy obawiają się, że obarczanie klientów za parkowanie przyczyni się do ich rezygnacji z zakupów. Wprawdzie w wielu lokalizacjach pierwsza godzina parkowania jest darmowa, ale zdaniem właścicieli sklepów jest to zdecydowanie za krótki czas, by zrobić zakupy spożywcze, nie mówiąc już o wizytach w innych sklepach. Obawiają się, że zniechęci to klientów.
Ponadto jak wskazał na łamach dlahanlu.pl adwokat dr Tomasz Henclewski z kancelarii Henclewski&Wyjatek, wprowadzenie płatnego parkingu wiąże się też wydatkami związanymi z instalacją systemu zarządzania parkingiem, tj. bramek, kas itp.
-Kto poniesie wydatki z tym związane? - pyta Henclewski. - Najemcy w ramach kosztów wspólnych? Jeśli tak, to jest to na pewno nie fair. Każda Zmiana warunków „w trakcie gry” jest tak traktowana. A te zmiany dodatkowo mogą uderzyć w samych najemców i ich klientów
Klienci nie są zadowoleni z opłat
Jak czytamy w portalu, klienci nie są zadowoleni z wprowadzenia opłat za parkingi. Jedna z pań robiąca zakupy w CH Karolinka w Opolu, przyznała, że nie jest to komfortowa sytuacja, gdyż co jakiś czas będzie trzeba będzie sprawdzać, czy nie zbliża się termin ważności biletu i czy nie trzeba będzie go przedłużyć.
Obawy te są uzasadnione, gdyż w przypadku nieopłacenia biletu parkingowego kierowca naraża się na mandat.