Zamieszanie wokół cen paliw w Polsce. Ekspert wyjaśnia
Hurtowa cena benzyny w Polsce między 30 a 31 grudnia spadła o 11,6 proc. Wydaje się, że pokryło się to z wprowadzonym podatkiem 23-proc. zamiast 8-proc. VATu.
Grzegorz Dróżdż, analityk Conotoxia Ltd uważa, że z tego też względu, mimo spadku cen ropy naftowej na światowych rynkach w ostatnich kilku miesiącach oraz obecnego podniesienia VATu, nie zobaczyliśmy przez cały ten okres zmian na stacjach paliw.
- Wydaje się, że obecna cena paliw, mimo dodanego do niej podatku, jest realnym odzwierciedleniem rynkowym. Przez drastyczny spadek cen w hurcie możemy się spodziewać w najbliższych kwartałach spadku marż dostawców tego surowca w Polsce, a co za tym idzie powrotu do zależności względem cen rynkowych – wyjaśnia Grzegorz Dróżdż, analityk Conotoxia Ltd.
Dodaje, że ta sytuacja może działać w dwie strony, dając nam również ryzyko wzrostu cen w najbliższych kwartałach. Niemniej dla przeciętnego kierowcy w Polsce ostatecznie liczy się koszt paliwa podczas tankowania.
„Perspektywy notowań ceny ropy naftowej na świecie uzależnione są w znacznej mierze od skali światowego spowolnienia gospodarczego. Nie da się ukryć, że obecnie na świeczniku wielu inwestorów jest sytuacja pandemiczna w Chinach, które są zarazem jednym z największych konsumentów tego surowca” – komentuje dla BiznesInfo.pl Grzegorz Dróżdż, analityk Conotoxia Ltd.
Dróżdż informuje, że słyszymy o maksymalnie zaangażowanych środkach wydobywczych. Jednak mimo to skala spowolnienia kluczowych gospodarek nie wydaje się tak mocna, jak wielu analityków przypuszczało, dlatego unormowanie się cen na obecnych poziomach może zostać z nami jeszcze przez najbliższe kwartały.