Ile zarabiają kierowcy autobusów i ciężarówek? Wynagrodzenia są spore, ale i tak dla niektórych niewystarczające
Zarobki kierowców ciężarówek
Osoby chcące pracować na stanowisku kierowcy ciężarówki bardzo często muszą spełnić szereg wymagań. Przede wszystkim w przypadku ciężarówek i TIR-ów muszą posiadać prawo jazdy kategorii C lub D, w zależności od gabarytów pojazdu. W momencie, w którym samochód posiada przyczepę wymagane jest prawo jazdy kategorii C+E lub C1+E bądź D, D+E. Do tego należy dodać zaświadczenie o lekarskie stwierdzające o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami. Co więcej, osoby chcące być kierowcami muszą przejść szereg badań, które dadzą pozytywny wynik w zakresie ich predyspozycji psychofizycznych.
Szereg wymagań nie przekłada się jednak na bardzo wysokie zarobki. Z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń z 2019 r., w którym udział wzięło 895 kierowców i autobusów wynika, że mediana wynagrodzenia całkowitego wynosi 3 948 zł brutto. Z badania wynika, że mediana wynagrodzenia całkowitego kierowcy samochodu ciężarowego wynosi 4 000 zł brutto. Według podanych danych kierowcy ciężarówek w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców mogą liczyć na zarobki rzędu 3 860 zł brutto, natomiast na tym samym stanowisku w Warszawie zarobią 4 449 zł brutto. W przedsiębiorstwach z przewagą kapitału zagranicznego kierowcy zarabiają więcej niż w tych z przewagą polskiego kapitału. Kwoty zarobków wynoszą odpowiednio 4 550 zł brutto i 3 936 zł brutto.
Zarobki kierowców autobusów
W zestawieniu OBW z 2019 r. zarobki kierowców autobusów wypadają trochę gorzej. Mediana ich wynagrodzenia całkowitego wynosi 3 770 zł brutto, a to mniej o 230 zł brutto niż u kierowców ciężarówek. W miastach powyżej 100 tys. mieszkańców osoby prowadzące autobusy zarabiają 3 860 zł brutto, natomiast w Warszawie jest to 5 150 zł brutto. Ciekawym jest fakt, że w Warszawie na lepsze wynagrodzenie mogą liczyć kierowcy autobusów, a nie ciężarówek.
Tym, co łączy obie grupy respondentów jest niezadowolenie z warunków pracy. Wśród kierowców autobusów niezadowolonych ze swojej pracy było, aż 80 proc. respondentów, natomiast wśród kierowców samochodów ciężarowych negatywnej odpowiedzi udzieliło 67 proc. badanych.