BiznesINFO.pl Praca Ponad 6 tys. na rękę czeka. Branża wciąż szuka nowych pracowników
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Ponad 6 tys. na rękę czeka. Branża wciąż szuka nowych pracowników

22 czerwca 2020
Autor tekstu: Maria Glinka

Niepopularny zawód coraz bardziej deficytowy mimo dobrych zarobków

Niekorzystny wizerunek pracy kierowcy tira mają wynagradzać zarobki. Miesięczna pensja polskiego zawodowego kierowcy zatrudnionego w transporcie transgranicznym jest szacowana na ponad 6 tys. zł netto. Zdarzają się i znacznie wyższe kwoty np. 7,5 tys. zł na rękę. Na łączną wysokość zarobków składa się podstawa minimalna (250-500 euro) oraz ekwiwalent wypłacany z tytułu podróży służbowej (ok. 50 euro dziennie) – informuje Niemiecka Federacja Związków Zawodowych (DGB).

A zapotrzebowanie na kierujących jest coraz większe, ponieważ polskie firmy transportowe zdominowały europejski rynek przewozowy. Obecnie polscy kierowcy odpowiadają za 25 proc. międzypaństwowych usług transportowych – wynika z raportu Federalnego Stowarzyszenia Transportu Towarów (BGL). Popyt rośnie, a rąk do pracy brakuje również za granica. W niemieckiej branży transportowej nieobsadzonych jest ok. 20 proc. wszystkich stanowisk, a giełda TB Trucker Boerse poszukuje aktualnie 3303 kierowców, zwłaszcza z Polski - podaje next.gazeta.pl.

Dobre zarobki za trudną i długą pracę

Jednak praca kierowcy tira to nie lada wysiłek. Kierowcy pracują zazwyczaj między 13 a 15 godzin dziennie, a przerwę mają jedynie w trakcie rozładunku. Kierujący z „Polski czy Rumunii są całymi tygodniami w trasie. Myją się tam, gdzie jest dostęp do wody. Gotowanie odbywa się na kuchence gazowej, a pranie w plastikowej wanience” – wyjawił doradca Michael Wahl z DGB.

Mimo dużych zarobków jest to także praca niebezpieczna. Jeden z polskich kierowców wyznał, że szczególnie ryzykowne jest spędzanie nocy pod Paryżem. „Strasznie tam kradną. Człowiek przyśnie i już po części ładunku. Trzeba uważać” – opowiadał.

Polacy mogą liczyć na zatrudnienie i wysokie zarobki za granicą

Zagraniczne firmy chętnie zatrudniają polskich kierowców z uwagi na ich „solidną pracę i inteligencję” – wyjaśniła Benita Malkowski, właścicielka agencji Kraftpol z Fuldy, która zwraca uwagę, że Polscy kierowcy często zastępują nieznajomość języka sprytem.

Jednak zawód kierowcy tira nie cieszy się dużym szacunkiem w Niemczech i nie sprzyja podtrzymywaniu relacji. „Wiąże się ze stresem, presją czasu i olbrzymią odpowiedzialnością. A długie przebywanie poza miejscem zamieszkania nie sprzyja życiu rodzinnemu” – oceniła Malkowski. Praca kierowcy tira, opłacalna z uwagi na dobre zarobki, może być z kolei dobrym rozwiązaniem dla ludzi młodych i ciekawych świata.

Obserwuj nas w
autor
Maria Glinka

Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat