Zastanów się dwa razy, zanim podasz numer telefonu. Mogą zapytać o niego nie tylko w Biedronce

Podczas korzystania z karty lojalnościowej, może zdarzyć się sytuacja, że kasjer poprosi nas o podanie numeru telefonu, w celu weryfikacji przynależności do programu. Nie zastanawiamy się wówczas nad potencjalnymi zagrożeniami, i podajemy numer, który jest częścią naszych wrażliwych danych osobowych. Wówczas możemy paść ofiarą oszustwa. Jak nie dać się nabrać i na co zwrócić uwagę w takich sytuacjach?
Rosnące ceny powodują wzrost zainteresowania programami lojalnościowymi
W ciągu roku liczba osób korzystających z programów lojalnościowych wzrosła aż o 8 pkt proc., choć w latach wcześniejszych była ona dość stabilna i oscylowała wokół 64–66 proc. – wynika z badania ARC Rynek i Opinia, które przekazywała „Rzeczpospolita” w 2024 roku.
Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że korzystanie z kart lub aplikacji Moja Biedronka przyznało 46 proc. ankietowanych, natomiast 24 proc. wymieniło Lidl Plus. Pod względem popularności programów lojalnościowych w czołówce znajdują się sieci spożywcze. Poza tym sektorem najczęściej wybierany jest paliwowy Orlen oraz sieć drogerii Rossmann.

Rosnącą popularność programów lojalnościowych przekłada się na moment wysokiego wzrostu cen. Dla wielu konsumentów korzystanie z promocji to jedyny sposób, aby poradzić sobie z wyższymi cenami żywności. Kolejne sieci decydują się na dodatkowe promocje dostępne tylko dla posiadaczy kart i aplikacji, i rozwijają je, aby użytkownicy mogli korzystać z nich na nowe sposoby. Ostatnim przykładem takiego działania jest wprowadzenie nowego kanału komunikacji dla klientów przez Lidla — od teraz mogą dowiadywać się o nowych promocjach przez WhatsApp.
Kasjerzy w celu weryfikacji przynależności mogą zapytać o numer telefonu przy kasie. Jest to dosyć newralgiczny moment, przy którym trzeba zachować czujność. Dlaczego to takie ważne?

Numer telefonu to część najważniejszych, wrażliwych danych osobowych
Dane osobowe stanowią ogromną wartość. Zestawienie numeru telefonu z innymi danymi jak numer karty płatniczej, imię i nazwisko czy kod pocztowy, to już tylko krok od identyfikacji tożsamości.
Zgodnie z art. 169 ust. 1 pkt 1 Prawa telekomunikacyjnego, numer telefonu abonenta to jego dane osobowe, co oznacza, że tajemnicą telekomunikacyjną, o której stanowi art. 159 ust. 1 pkt 1 Prawa telekomunikacyjnego objęte są dane w postaci numeru telefonu abonenta będącego osobą fizyczną (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, jednolity tekst: Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.). - Sąd Najwyższy w sprawie II PK 364/09
Podanie numeru telefonu publicznie może prowadzić do jego nieuprawnionego użycia. Inni klienci mogą zapamiętać numer i użyć go do późniejszego wykorzystania promocji, które przysługują nam. Istnieją jednak dużo poważniejsze konsekwencje podania naszego numeru na głos. Jak w takim razie zachować się przy kasie, gdy sprzedawca poprosi nas o numer?
Zobacz też: Zasiłek pogrzebowy w końcu wzrośnie. Nowe przepisy na ostatniej prostej
Jeśli kasjer poprosi cię o numer telefonu, powinieneś zachować się ostrożnie
Nigdy nie mamy pewności co do intencji osoby, która stoi za nami w kolejce. Ktoś może zapamiętać nasz numer, by na przykład nękać, wydzwaniać lub przesyłać niepożądane wiadomości. Numer może posłużyć także do przestępstwa na tzw. SIM Swap. Jest to kradzież numeru telefonu w celu uzyskania dostępu do naszej bankowości elektronicznej. Przestępcy wyłudzają duplikat kart SIM u operatorów salonów komórkowych, podszywając się pod ofiarę.

Możemy odmówić podawania numeru telefonu podczas wizyty w sklepie. Nie mamy żadnego obowiązku, aby głośno odpowiadać. Z tego powodu nie powinny spotykać nas żadne nieprzyjemności, ale w momencie, gdy podanie telefonu w danej sytuacji będzie jedynym sposobem na uwierzytelnienie uczestnictwa w programie lojalnościowym, musimy liczyć się z brakiem możliwości wykorzystania zniżek. Przewidziane są jednak pewne wyjątki.
Numer telefonu musimy podać, jeśli robimy zakupy na raty — wtedy jest to warunek konieczny. Równocześnie powinniśmy mieć możliwość wskazać, które z naszych danych mogą być przetwarzane. Zgody marketingowe są dobrowolne i nie musimy ich akceptować.





































