Znana sieć handlowa pożegna się z Polską. 212 sklepów idzie na sprzedaż
Dwa lata temu dużym wydarzeniem na naszym rynku handlowym było przejęcie polskiego biznesu Tesco przez Netto. Potem Eurocash kupił połowę udziałów w Arhelanie, a Stokrotka dokonała kilku ruchów na Mazowszu. Teraz przyszła pora na jeszcze większą transakcję i zmianę właściciela ogólnopolskiej sieci liczącej 212 sklepów spożywczych. Powód to oczywiście straty finansowe.
Duża sieć handlowa sprzedaje biznes w Polsce
Grupa SPAR jest jednym z największych południowoafrykańskich sprzedawców detalicznych i to właśnie ona podjęła działania w kierunku sprzedaży biznesu ulokowanego w naszym kraju. Po dokonaniu oceny i rozważeniu wszystkich opcji zarząd uważa, że w najlepszym interesie grupy i akcjonariuszy leży zaangażowanie się w proces zbycia jej udziałów w Polsce – przekazała spółka w komunikacie. Chodzi o 212 sklepów spożywczych, dwa centra dystrybucyjne oraz firmę produkującą gotowe dania. Jednocześnie spółka zapewniła, że do czasu sfinalizowania transakcji dalej będzie pracować nad wzrostem i rozwojem działalności w naszym kraju.
Niebawem ruszą wypłaty specjalnej nagrody. Setki tysięcy Polaków dostaną 1125 zł Aleksandra dostała 100 tys. zł od Biedronki. Wiele osób wciąż nie słyszało o tej akcjiMinęły cztery lata
Przypomnijmy, że SPAR wszedł do Polski w 2019 roku, przejmując biznes po sieci Piotr i Paweł – było to wówczas 66 placówek i jedno centrum dystrybucyjne. Nasz rynek okazał się jednak niezbyt znaczący dla operatora szyldu wywodzącego się z Holandii. W roku obrotowym 2021/22 Grupa wypracowała w Polsce zaledwie 1,8 proc. z 135,6 mld randów południowoafrykańskich (po obecnym kursie 31,3 mld zł). Za zdecydowaną większość tej kwoty odpowiadał region południowej Afryki, a następnie Anglia, Irlandia oraz Szwajcaria – poinformował Puls Biznesu.
Plany były ambitne, potencjał jest
Jeszcze nie tak dawno SPAR miał duże ambicje dotyczące rozwoju w naszym kraju – chciał otworzyć przeszło 400 sklepów. Tym planom nie sprzyjały jednak wyższe koszty prowadzenia działalności i konkurencja, nie tylko dyskontów, ale też sieci sklepów Dino. Łukasz Targoszyński, Partner w kancelarii Baker McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy sp.k., przyznał na łamach serwisu portalspozywczy.pl, że w jego opinii będzie sporo chętnych na przejęcie biznesu. Szczególnym zainteresowaniem może cieszyć się format sklepów Spar Market – mają one powierzchnię od 200 do 1000 mkw.
Placówki sieci są zlokalizowane w większości województw, z najmniejszą obecnością w północno-wschodniej Polsce. Z naszej estymacji wynika, że skala przychodów sieci w 2022 r. zapewniła jej miejsce w gronie 20 największych graczy na detalicznym rynku spożywczym w naszym kraju – przekazała Agnieszka Skonieczna, główny analityk handlu detalicznego w PMR, w rozmowie z Pulsem Biznesu. Zdaniem ekspertki SPAR może być atrakcyjny dla potencjalnych nabywców, ale przejęcie całego biznesu niekoniecznie będzie takie proste. Dlatego nie należy wykluczać scenariusza, w którym kilka podmiotów kupi firmę na części.