ZUS apeluje o ostrożność. Chodzi o Twoje bezpieczeństwo finansowe
Telefon od pracownika ZUS, który prosi o podanie danych potrzebnych do wypłaty pieniędzy z subkonta, świadczy o próbie wyłudzenia – donosi ZUS w komunikacie przesłanym do redakcji Biznesinfo. ZUS zapewnia, że nigdy nie dzwoni do swoich klientów, nie wysyła też e-mailów – kontakt elektroniczny jest możliwy tylko wtedy, jeśli klient ma konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
ZUS ostrzega przed wyłudzeniem danych
Chociaż schemat się zmienia, cel jest ten sam – wyłudzić pieniądze bądź zdobyć nasze dane, również hasła do konta bankowego i do portali społecznościowych. Tym razem jest podobnie. Po oszustwach „na wnuczka” czy na „czternastą emeryturę” przyszła kolej na oszustwo na „pieniądze z subkonta” – ostrzega Iwona Kowalska-Matis, rzecznik regionalny ZUS w woj. dolnośląskim, w komunikacie nadesłanym do redakcji Biznesinfo.
Część Zakładów Ubezpieczeń Społecznych informuje, że zgłaszają się do nich klienci będący ofiarami prób wyłudzenia danych. Wszystko za sprawą rozmów telefonicznych, podczas których osoba podająca się za pracownika ZUS prosiła o podanie danych identyfikacyjnych do wypłaty pieniędzy z subkonta.
Udzielenie takich informacji oszustowi może się skończyć tragicznie – kradzieżą lub zaciągnięciem kredytu na dane osoby poszkodowanej.
Uwaga na fałszywe wiadomości mailowe
W komunikacie ZUS czytamy, że oszuści wysyłają również e-maile, w których informują klienta o błędnie naliczanych składkach. Celem takiej wiadomości jest skłonienie odbiorcy do wykonania prośby o skorygowanie wpłaty.
Tymczasem fałszywa korespondencja elektroniczna może zawierać wirusy, dlatego w sytuacji otrzymania e-maila rzekomo nadesłanego przez ZUS, należy usunąć wiadomość, powiadomić policję i absolutnie nie wpłacać pieniędzy.
ZUS podkreśla, że nie przeprowadza z klientami rozmów telefonicznych i nie wysyła do nich e-mailów. Kontakt elektroniczny odbywa się wyłącznie za zgodą klienta i tylko wtedy, gdy jest on zarejestrowany na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Wszelkie podejrzane telefony oraz wiadomości mailowe klienci mogą zweryfikować w placówce ZUS lub kontaktując się z Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.