ZUS przekazał informacje jak samemu policzyć wysokość emerytury. To wcale nie takie trudne
ZUS udostępnił informacje dotyczące wyliczania emerytury. Polacy, którzy udają się na jesień życia mogą zrobić to sami, ale pamiętać o kilku warunkach. Fundamentalnym jest oskładkowanie emerytury, ponieważ bez tego ZUS nie wypłaci nam świadczenia.
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Komu przysługuje emerytura
-
Co wlicza się do stażu pracy
-
Jak wyliczyć wysokość emerytury
-
Jakie dokumenty przygotować
Emerytura w pigułce
Prawo do emerytury rozpoczyna się na etapie oskładkowania świadczenia - jest to fundamentalny warunek, który musi zostać spełniony, aby Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) wypłacił nam świadczenie. Do uzyskania emerytury konieczne jest również odprowadzanie składek przez co najmniej 22 lub 25 lat pracy - ten limit uzależniony jest od płci.
Business Insider przypomina, że co jakiś czas zmieniają się zasady dotyczące wyliczania lat pracy do emerytury. ZUS udostępnia dane dotyczące wyliczania lat pracy do emerytury na swoich stronach internetowych, ale to nie wszystko, bowiem dzięki temu można w prosty sposób obliczyć wysokość świadczenia. Co jeszcze należy wiedzieć o emeryturze?
Emerytura to świadczenie przysługujące osobom po ukończeniu 65. roku życia w przypadku mężczyzn i 60. roku życia w przypadku kobiet. Dodatkowym warunkiem jest przepracowanie 25 i 20 lat i odprowadzanie składek w tym czasie. Świadczenie również mogą pobierać osoby, które nie osiągną danego pułapu.
Okres składkowy to lata pracy do emerytury, podczas których odprowadzane były składki na ubezpieczenia społeczne do ZUS. Do okresu składkowego zalicza się m.in.: przepracowane lata, spędzone na służbie wojskowej oraz okres urlopu macierzyńskiego, czy wychowawczego.
Okres nieskładkowy to przeciwny biegun okresu składkowego, czyli czas, w którym składki do ZUS nie były uiszczane. Jest to okres przebywania na zasiłkach, np.: chorobowym, rehabilitacyjnym i czas urlopu bezpłatnego.
Lata pracy do emerytury a wysokość świadczenia
W przypadku lat pracy do emerytury istotny jest rodzaj zatrudnienia. Osoby pracujące w oparciu o umowę o pracę mogą spać spokojnie, ponieważ w ich przypadku pracodawca zobligowany jest do uiszczania składek na ubezpieczenia społeczne. Ci, którzy pracują na umowach śmieciowych mają gorzej, bowiem w tym przypadku owego obowiązku nie ma, a jedynie dobrowolność. Najczęściej sytuacja ta dotyczy osób zatrudnionych na umowie zlecenie, czyli studentów.
Osoby posiadające wykształcenie wyższe mogą być spokojne - dyplom ukończenia uczelni wyższej gwarantuje doliczenie 8 lat pracy do emerytury. Niezależnie od tego, czy ukończone zostały studia licencjackie czy magisterskie - zawsze jest doliczane 8 lat. Ustawodawca nie przewidział możliwości doliczenia kolejnych lat dla osób, które zdecydowały się na studia doktoranckie.
Wyliczenie lat pracy do emerytury oraz wysokości świadczenia może wydawać się bardzo trudne, jednakże nie jest niemożliwe. BI radzi, aby w pierwszej kolejności zacząć od zebrania wszystkich potrzebnych dokumentów, np.: dyplomów ukończenia uczelni wyższej oraz świadectw pracy ze wszystkich zakładów.
Warto skorzystać z informacji umieszczonych na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a w przypadku większych problemów, należy udać się do placówki lub doradcy.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na redakcja@biznesinfo.pl