ZUS przypomina o nowym obowiązku. W zeszłym roku czegoś takiego nie było
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że od tego roku wszyscy płatnicy składek mają obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych PUE ZUS. Korzyści? Możliwość załatwienia większości spraw dotyczących ubezpieczeń społecznych w dowolnym miejscu i czasie. Co się jednak dzieje, jeśli płatnik sam nie założy takiego profilu? Wówczas wyjście jest jedno.
Nowy obowiązek dla przedsiębiorców
Z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że każdego dnia w Polsce powstaje ok. 1000 firm. Pod względem liczbowym najlepszym miesiącem w tym roku był marzec – działalność rozpoczęło wówczas 34 868 firm (z czego 6063 w KRS, dane obejmują też firmy powstałe z przekształcenia i niebędące przedsiębiorcami). To właśnie osoby, które wkraczają na biznesową ścieżkę, są zobowiązane, by założyć konto na platformie PUE ZUS. Mają na to 14 dni, licząc od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności.
Warto pamiętać o tym, że profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS zakładany jest zawsze dla osoby fizycznej. Dlatego też płatnik składek, jako osoba fizyczna, może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie (np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego). Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna, system automatycznie przypisze rolę płatnik do konta PUE ZUS, gdy dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL) – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim, w komunikacie nadesłanym do redakcji Biznesinfo.
Rzeczniczka dodaje, że płatnik składek, jako osoba prawna bądź jednostka organizacyjna bez osobowości prawnej, może co najwyżej udzielić pełnomocnictwa pracownikowi biura rachunkowego lub swojemu pracownikowi.
IKEA znów zaskoczyła klientów. Takiego produktu chyba nikt się nie spodziewał Dostał rachunek za prąd i bardzo się zdziwił. Taki dopisek zobaczy wielu odbiorców energiiPo co zakładać profil na PUE ZUS?
Dzięki założeniu profilu przedsiębiorca może składać wnioski do ZUS-u i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik, przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Zyskuje również kontrolę nad stanem swoich rozliczeń z ZUS, może samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je np. do banków i urzędów oraz ma dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników.
Co, jeśli płatnik składek nie założy konta na PUE ZUS?
Od momentu powstania obowiązku opłacania składek płatnik ma 14 dni, aby samodzielnie założyć konto na PUE ZUS lub kogoś do tego upoważnić. Jeśli tego nie zrobi, ZUS sam się tym zajmie. Nie znaczy to jednak, że wszystko jest już załatwione.
Aby móc się zalogować na swoje konto płatnika na PUE ZUS, trzeba uzyskać dane do logowania – login PUE oraz jednorazowe hasło. Taką informację można uzyskać podczas wizyty w placówce ZUS lub podczas e-wizyty (po potwierdzeniu swojej tożsamości). Następnie trzeba się zalogować do PUE ZUS, uzupełnić brakujące dane i ustawić nowe hasło. Dlatego lepiej zrobić to samodzielnie, bo wówczas wszystkie dane niezbędne do korzystania z profilu mamy od razu – mówi nam Beata Kopczyńska.
Jak założyć konto na tej platformie? ZUS wyjaśnia
Należy wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk “Zarejestruj w PUE” (znajduje się na górze strony). Po wybraniu opcji “Dla przedsiębiorców” trzeba wpisać dane osobowe i numer NIP oraz zdecydować, czy chce się rejestrować za pomocą portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna), kwalifikowanego podpisu elektronicznego czy bankowości elektronicznej.
Profil na PUE ZUS można też założyć poprzez formularz rejestracji, ale wówczas trzeba liczyć się z koniecznością potwierdzenia swojej tożsamości w dowolnej placówce ZUS bądź podczas e-wizyty.