ZUS wystosował pilny apel. Tę sztuczkę oszuści opanowali do perfekcji, seniorzy na celowniku

W ostatnich dniach nasiliły się przypadki oszustw, w których przestępcy podszywają się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Sprawa stała się na tyle poważna, że instytucja postanowiła wydać oficjalny komunikat, w którym przestrzega przed działaniami przestępców.
Oszustwa "na pracownika ZUS"
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed oszustami, którzy telefonują do jego klientów, podszywając się pod urzędników instytucji. Przestępcy twierdzą, że dzwonią w sprawie potwierdzenia zmiany numeru telefonu w systemie PUE ZUS. Ich celem jest zdobycie wrażliwych danych, które mogą posłużyć do przejęcia konta ubezpieczonego lub innych oszustw finansowych.
ZUS stanowczo podkreśla, że nigdy nie kontaktuje się z klientami w sprawie zmiany numeru telefonu. Oficjalne połączenia dotyczą wyłącznie konkretnej sprawy klienta, np. wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego. Każde podejrzane połączenie powinno wzbudzić czujność i zostać zweryfikowane poprzez kontakt z oficjalną infolinią ZUS (22 560 16 00) lub najbliższym oddziałem instytucji.

Jak działają oszuści?
Metoda wykorzystywana przez przestępców opiera się na manipulacji rozmówcą. Fałszywi konsultanci informują o rzekomych zmianach w systemie i proszą o ich weryfikację. W rzeczywistości takie działania mają na celu uzyskanie danych osobowych, które mogą być wykorzystane do logowania w systemie PUE ZUS, a nawet kradzieży tożsamości.
Przestępcy często stosują techniki manipulacji, budują atmosferę pilności i presji, zmuszając rozmówcę do podjęcia szybkiej decyzji. Seniorzy są szczególnie narażeni na takie metody, dlatego warto ostrzegać bliskich i informować ich o zagrożeniach.

Jak rozpoznać oszustwo i się przed nim uchronić?
Aby uniknąć wpadnięcia w pułapkę oszustów, należy stosować się do kilku kluczowych zasad:
- Nigdy nie podawaj danych osobowych przez telefon - pracownicy ZUS nie proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w rozmowie telefonicznej.
- Weryfikuj tożsamość rozmówcy - w razie wątpliwości zakończ rozmowę i skontaktuj się bezpośrednio z ZUS przez oficjalne kanały.
- Nie ulegaj presji - oszuści często twierdzą, że sprawa jest pilna i wymaga natychmiastowej reakcji. ZUS nigdy nie kontaktuje się w ten sposób.
- Uczul bliskich na zagrożenie - szczególnie osoby starsze mogą być narażone na tego typu metody wyłudzania danych.
Każdy przypadek podejrzanego telefonu warto zgłosić do ZUS lub na policję, aby ostrzec innych i pomóc w uświadamianiu społeczeństwa na temat zagrożeń. Nigdy nie wiadomo, kto tak naprawdę znajduje się po drugiej stronie słuchawki i w jakim celu próbuje zdobyć nasze dane.





































