553,30 zł dodatku bez względu na wiek. ZUS wypłaci specjalne świadczenie na wniosek
Osoby, których obydwoje rodzice nie żyją, a które mają prawo do renty rodzinnej po zmarłych rodzicach, mogą otrzymać dodatek dla sierot zupełnych. Nie obowiązuje w tym przypadku żadne kryterium wieku. Od 1 marca, w wyniku corocznej waloryzacji, kwota świadczenia wynosi 553,30 zł miesięcznie. Aby otrzymać dodatkowe pieniądze, należy złożyć w ZUS stosowny wniosek.
Dodatek dla sierot zupełnych – komu się należy i ile wynosi?
Uprawnione do otrzymania dodatku są osoby, które straciły obydwoje rodziców (wypłata nastąpi również wtedy, gdy matka nie żyje, a ojciec wnioskodawcy był nieznany) i mają prawo do renty rodzinnej po zmarłych rodzicach lub zmarłej matce. Wiek beneficjenta nie ma w tym przypadku znaczenia. Podkreślić również należy, że w rodzinie, w której jest kilka sierot zupełnych, świadczenie to zostanie wypłacone każdej osieroconej osobie, jeśli jest ona uprawniona do pobierania renty rodzinnej.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca dodatek dla sierot zupełnych na podstawie art. 76 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Od 1 marca dodatek wynosi 553,30 zł miesięcznie – będzie on wypłacany każdego miesiąca w takiej kwocie aż do końca lutego przyszłego roku. W marcu 2024 roku czeka nas bowiem kolejna waloryzacja świadczeń.
Jakie dokumenty trzeba złożyć, aby otrzymać dodatkowe świadczenie z ZUS?
Chodzi o druk ERRD oraz dokumenty potwierdzające daty zgonu rodziców . W przypadku, gdy ojciec jest nieznany, a matka nie żyje, wnioskodawca dostarcza dokument stwierdzający datę zgonu matki oraz akt urodzenia, z którego wynika brak danych ojca. Dokumenty te można złożyć w dowolnym czasie po wystąpieniu warunków niezbędnych do otrzymania świadczenia.
Wniosek o dodatek dla sieroty zupełnej można dostarczyć:
- osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie bądź ustnie do protokołu),
- pocztą lub za pośrednictwem polskiego urzędu konsularnego.
Rozpatrywaniem wniosku zajmuje się organ rentowy właściwy dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy lub jednostka organizacyjna Zakładu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Na podjęcie decyzji w sprawie przyznania świadczenia urzędnicy mają 30 dni, licząc od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.
Od decyzji można się odwołać
W przypadku otrzymania decyzji negatywnej można w ciągu miesiąca złożyć bezpłatne pisemne lub ustne odwołanie. Należy to zrobić za pośrednictwem placówki ZUS, która taką decyzję wydała. W tym przypadku konieczne jest dopilnowanie terminu – po miesiącu następuje bowiem uprawomocnienie decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Wczoraj pisaliśmy o ostatecznym terminie dopełnienia formalności w ZUS. Sprawdź szczegóły.