Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Kupienie samochodu używanego już nie będzie takie opłacalne. Rząd położy łapę na akcyzie
Kamila Jeziorska
Kamila Jeziorska 18.09.2020 02:00

Kupienie samochodu używanego już nie będzie takie opłacalne. Rząd położy łapę na akcyzie

PHOTO: SE/EASTNEWS gielda samochodowa w slomczynie fot. bart 23/3/1997
https://eastnews.pl/Agencja-SE

Akcyza na samochody używane pójdzie w górę?

Akcyza na samochody używane obecnie wynosi 3,1 proc. wartości zakupu w przypadku aut z silnikiem mniejszym niż 2 l, natomiast w przypadku pojazdów z większą pojemnością silnika jest to 18,6 proc. Samochody elektryczne są całkowicie zwolnione z akcyzy, natomiast auta z napędem hybrydowym z wtyczką plug-in mają obniżone stawki o 50 proc. - Chcielibyśmy stosunkowo szybko opracować regulację akcyzową, która sprawi, że samochodów używanych po prostu nie będzie się opłacało do Polski sprowadzać, powiedziała minister Emilewicz podczas konferencji prasowej "Innowacyjny ekosystem dla elektromobilności Pilot Maker Elektro ScaleUp".

Akcyza na samochody używane może uderzyć po kieszeni kierowców i przyszłych właścicieli pojazdów. W poprzedniej kadencji Sejmu proponowano wprowadzenie przepisów, które nakładałyby na używane samochody z 2008 r. z silnikiem o pojemności 2 l akcyzę w wysokości 3,3 tys. zł, natomiast w przypadku większej pojemności silnika byłoby to, aż ok. 21 tys. zł. Co na to kierowcy i kiedy można spodziewać się zmian?

Akcyza na samochody używane i jeden cel przedsięwzięcia

Akcyza na samochody używane ma wynieść tyle, ile rząd planował w poprzedniej kadencji parlamentu. Jadwiga Emilewicz zaznaczyła, że polski system akcyzowy pochodzi jeszcze sprzed 1989 r., dlatego "wzmożoną opłatę płacą ci, którzy mają samochód w lepszym standardzie ekologicznym”. Co więcej, wicepremier zaznaczyła, że trwające rozmowy między resortem finansów i klimatu dotyczą "normalizacji rynku". Czy to wszystkie nowości, które przygotował resort rozwoju? Jak się okazuje, nie i Emilewicz idzie jeszcze dalej.

Akcyza na samochody używane to nie jest jedyny przedmiot rozważań resortu. Jadwiga Emilewicz poinformowała, że rząd chce opracować takie przepisy, aby uniemożliwić wycinanie z aut filtrów DPF z układów wydechowych. Zaznaczyła, że w przypadku starych diesli jest to łatwiejszy i tańszy sposób niż wymiana filtra na nowy. Zdaniem Emilewicz należy wprowadzić wzmożone kontrole na drogach oraz w stacjach kontroli pojazdów. - Chodzi o to, by auta z wyciętym filtrem nie były dopuszczane do ruchu, powiedziała. Czy to oznacza, że kierowców czekają surowe zmiany w tej kwestii?