AliExpress - Unia Europejska chce likwidacji tego serwisu?
Aliexpress to serwis internetowy służący do robienia zakupów, od małych gadżetów, takich jak case’y na telefon, do dywanów, mebli czy biżuterii. Od początku swojej działalności zyskał już miliony zadowolonych klientów na całym świecie. Nic dziwnego – według osób kupujący na “Ali” produkty tam dostępne różnią się od europejskich tylko ceną, która jest niemal dwukrotnie lub nawet trzykrotnie niższa. Unia Europejska niestety dopatrzyła się nieprawidłowości w działaniu AliExpress. Sześciu członków sieci Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC), grupy, która broni interesów konsumentów, wzywa swoje władze krajowe do podjęcia działań przeciwko detalistom internetowym AliExpress. Według nich łamią prawo Unii Europejskiej.
Zakupy na AliExpress kwestią sporu
AliExpress łączy sprzedawców spoza Europy z europejskimi konsumentami, co okazało się biznesowym strzałem w 10. Obecnie jest jednym z największych, światowych przedsiębiorstw działających w branży e-commerce. Z popularnego “Ali” korzysta już 5 milionów polskich użytkowników. Jednak według organizacji konsumenckich, chińscy sprzedawcy łamią niektóre przepisy prawa unijnego:
-
Jeśli istnieje spór między konsumentem a sprzedawcą AliExpress, według zasad serwisu, musi zostać skierowany do sądu arbitrażowego w Hongkongu,
-
Konsumenci nie mogą zwrócić towaru bez żadnego uzasadnienia w ciągu 14 dni,
-
W wielu gwarancjach wielu produktów nie ma wzmianki o minimalnej dwuletniej gwarancji,
-
Warunki zakupu i regulaminy nie zawsze są dostępne w języku konsumenta.
Organizacje konsumenckie podkreślają, że konsumenci mają prawo do wszczęcia postępowania sądowego w sądzie we własnym kraju, więc wymóg rozpatrywania sporów przez sąd arbitrażowy w Hongkongu stanowi naruszenie prawa UE. Dodają, że inne wymienione klauzule również naruszają prawa konsumenta UE.
Czy konsumentów obchodzą takie problemy z Aliexpress?
Oczywiście poruszone przez członków organizacji konsumenckich sporne kwestie są niezwykle ważne dla ochrony konsumenta. Są to realne problemy i, kiedy transakcja zakupu nie pójdzie po naszej myśli, mogą faktycznie stać się sporym problemem.
Mimo to Polacy chwalą sobie zakupy na AliExpress, podobnie jak obywatele innych europejskich państw. Wiele osób podkreśla, że gdy wystąpił jakiś spór, zawsze był załatwiany polubownie i to na korzyść klienta. Póki ceny produktów oferowanych na “Ali” pozostaną na tak samo atrakcyjnym poziomie, raczej nic nie zagrozi chińskiemu serwisowi.