Auchan zyskuje, ale coś jest nie tak. Polacy "ukarali" sieć za biznes w Rosji?
Auchan, francuska sieć okrzyknięta niedawno najtańszym sklepem w Polsce, publikuje wyniki finansowe za 2023 r. Na pierwszy rzut oka w liczbach wszystko wygląda dobrze: przychody, zysk netto, zysk operacyjny czy podatek, który zasilił budżet państwa. Ale coś jest nie tak. Być może to polska kara za to, że sieć za długo zastanawiała się nad swoją przyszłością w Rosji.
Auchan publikuje wyniki za 2023 r. Sieć na plusie
Auchan Polska, krajowy oddział francuskiej sieci sklepów detalicznych, publikuje w piątek 12 lipca wyniki finansowe za 2023 r. Hipermarkety notują zysk +3 proc. rdr., przekraczając 11 mld 472 mln. Zysk netto wyniósł 73 mln zł, a zysk z działalności operacyjnej 215 mln zł. Działalność Auchan Polska wygenerowała do budżetu państwa 905 mln zł (podatki i daniny), a podatek CIT przekroczył 49 mln zł. “Odprowadzone kwoty zaliczek i obciążeń z tytułu ZUS i PIT wyniosły ponad 369 mln zł” - czytamy na koniec w paczce finansowych danych.
Alexandre Saussard, dyrektor generalny Auchan Polska, mówi jednocześnie o inaugurowanej w 2023 r. serii innowacji technologicznych, inwestycji w skalowalne rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i zaplanowanym uruchomieniu “w pełni zrobotyzowanego centrum dystrybucyjnego”. Czyli sukces? Nie do końca, na co, porównując wyniki sprzedażowe bezpośrednich konkurentów Auchan'a, zwraca uwagę Business Insider.
Zobacz też: Polska się wyludnia, ministerstwo szokuje. Za dużo zainwestowaliśmy w seniorów? “Bardzo ostrożnie”
Polska się wyludnia, ministerstwo szokuje. Za dużo zainwestowaliśmy w seniorów? "Bardzo ostrożnie"Auchan Polska zyskuje i traci jednocześnie. Polski rynek wystawił rachunek za biznes w rosji
Sieć nie straciła w rocznym bilansie - to jasne. Ale przy porównaniu wyników sprzedażowych konkurencji detalicznej - sieci takich jak choćby Biedronka czy Lidl - widać, że Auchan zostaje z tyłu.
Biedronka zanotowała wzrost 17,9 proc. rdr. (98 mld zł), Lidl: +24 proc. (33,4 mld zł). Siec Dino wzrosła do 26 mld zł (+30 proc. rdr.). Czyli 3 proc. i niecałe 12 mld zł zamyka stawkę, a nie ją otwiera. Być może jest to sygnał płynący prosto z rynku, że powolne wycofywanie się z rosyjskiego rynku, a początkowo deklarowanie dalszego rozwoju w jego ramach, Polacy odebrali mniej entuzjastycznie.
Auchan w Rosji
Przypomnijmy, że z początkiem rosyjskiej inwazji kolejne firmy masowo wycofywały swoją działalność, ku zdecydowanej aprobacie polskich konsumentów. Jeszcze w 2022 r. popularne były porównywarki i zestawienia, które wskazywały firmy pozostające na wschodnim rynku agresora. Niestety Auchan był jedną z tych marek, które w Rosji pozostały niemal do końca. Decyzja o wyjściu nastąpiła dopiero niedawno, w kwietniu br. Auchan sprzedał swoje aktywa, które w Rosji prowadziła firma Ceetrus. Aktywa kupił 23-letni Rosjanin. Nawet to nie oznacza jednak pełnego rozbratu z rynkiem. Komunikat z 12 kwietnia jasno głosił, że zmiana założycieli nie wpływa na działalności Auchan w Rosji.
Ujawniamy: Czy polska marka kłamie w sprawie biznesu w Rosji? KNF o kontakcie ze śledczymi z USA