Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Finanse > Bardzo niebezpieczne oszustwo. Bankomat wciąga kartę, ale się nie psuje
Paweł Makowiec
Paweł Makowiec 27.05.2023 22:10

Bardzo niebezpieczne oszustwo. Bankomat wciąga kartę, ale się nie psuje

Wypłata pieniędzy z bankomatu
BiznesINFO

Jeżeli podczas próby wypłacenia pieniędzy z bankomatu zatrzymał on naszą kartę płatniczą, niekoniecznie oznacza to jego awarię. Wręcz przeciwnie - to najnowszy i niezwykle niebezpieczny sposób oszustów na uzyskanie dostępu do naszych pieniędzy.

Oszustwo na bankomat

Scenariusz jak każdy inny. Klient podchodzi do bankomatu, wkłada do niego kartę i chce wypłacić pieniądze z konta, ale dochodzi do błędu i karta zostaje zablokowana w urządzeniu.

Jeżeli w tym momencie klient zadzwoniłby na numer telefonu widniejący na naklejce przyklejonej do bankomatu, padłby ofiarą oszustwa. Tak bowiem wynika z informacji portalu Interia.pl.

Moda z zachodu

Sposób ten jest niezwykle “popularny” we Francji. Nie jest to dziwne, ponieważ jest on tani i banalny - potrzebna jest bowiem tylko spreparowana naklejka z numerem telefonu do “serwisu” oraz odpowiednie zachowanie oszusta.

Jak wynika z informacji Interii, ten drugi element jest widoczny w momencie, gdy na miejscu zjawia się oszust podający się za serwisanta. Może on wydobyć kartę z urządzenia, ale pod warunkiem podania danych osobowych ofiary i kodu PIN do karty.

Można stracić tysiące złotych

O ile naklejka nie musi wzbudzić podejrzenia ze względu na swój wygląd, tak prośba o dane i PIN powinna już wzbudzić podejrzenia. Nikt z pracowników banków ani obsługi technicznej bankomatów nigdy nie prosi o takie dane. Oszust tymczasem uzasadnia swoją prośbę wysyłką karty na adres domowy pocztą, a ofiary w zdenerwowaniu postępują dokładnie tak jak chce tego “serwisant”.

Interia podaje, że karty faktycznie przychodzą na adres wskazany przez ofiary, jednak oszuści uzyskali ich dane oraz PIN. W efekcie mogą wziąć kredyt na ich dane osobowe lub stracić wszystkie oszczędności - tak, jak pewien Francuz, który w wyniku oszustwa stracił równowartość blisko 47 tys. zł.

Jak się zatem bronić przed takim oszustwem? Ponieważ w przeciwieństwie do innych oszustw wystarczy mieć pecha i trafić na felerny bankomat, potrzebne będzie zablokowanie karty. Na nową trzeba będzie poczekać kilka dni albo tygodni, lecz jak wskazuje Interia, z dotychczasową nikt nic nie zrobi - i to nawet posiadając kod PIN.