Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Bezpiecznie i higienicznie w biurze – porady na co dzień
Redakcja BiznesInfo
Redakcja BiznesInfo 07.04.2021 02:00

Bezpiecznie i higienicznie w biurze – porady na co dzień

Materiał zewnętrzny
Materiał zewnętrzny

Regulowane rozporządzeniem zachowania i standardy prawdopodobnie zostaną z nami na znacznie dłużej, nawet po ustąpieniu pandemii. Co jest szczególnie ważne?

W drugim artykule z serii „Miesiąc bezpieczeństwa w firmie” przedstawiamy porady, jak zadbać o codzienne bezpieczeństwo i właściwą higienę w biurze. Odpowiemy też na pytanie, dlaczego skuteczna dezynfekcja będzie dla nas niezbędna nawet po ustąpieniu pandemii. 

Jeśli nie koronawirus, to co?

Przyjrzyjmy się niewidocznym zagrożeniom, które czekają na nas w biurze. Praca biurowa, teoretycznie w bezpiecznym środowisku niesie ze sobą ryzyko zakażeń licznymi drobnoustrojami i wirusami przenoszonymi drogą kropelkową lub przez kontakt z zakażonym człowiekiem czy przedmiotem. Wymieńmy tylko najpopularniejsze z nich: wirus brodawczaka ludzkiego (HPV), wirus opryszczki (HSV1 i HSV2), wirusy grypy; bakterie: paciorkowce, gronkowce, pałeczki okrężnicy (E. coli), salmonella; wirus zapalenia wątroby typu A (HAV) wywołujący tzw. żółtaczkę pokarmową; ponad 200 gatunków grzybów wywołujących bardzo zakaźne grzybice skóry. 

grafika-1-1617796573
Materiał Zewnętrzny

Nietrudno się domyślić, że nawet jeżeli pandemia koronawirusa zostanie zażegnana, to warto zachować w zwyczaju większość z tego, czego zostaliśmy nauczeni w związku z ryzykiem zarażenia wirusem SARS-CoV-2, czyli:

  • częstego mycia rąk (mydłem przez co najmniej 15-30 sekund);

  • dezynfekcji rąk skutecznymi produktami biobójczymi;

  • zachowania dystansu społecznego (1,5 m między dwoma osobami);

  • używania jednorazowych maseczek (wcześniej przyłbic) i bezpiecznego ich utylizowania;

  • dezynfekcji biurek i urządzeń biurowych (smartfon, laptop, myszka, klawiatura, wtyczki, kable);

  • dezynfekcji klamek, uchwytów (np. lodówki, kuchenki mikrofalowej), guzików (np. w windzie, ekspresie do kawy) i przełączników światła.

Wielu właścicieli firm, zgodnie z sugestią kierowników, managerów i pracowników administracyjnych, zdecydowało się na zatrudnienie dodatkowej osoby lub profesjonalnej firmy zewnętrznej odpowiedzialnej za utrzymanie czystości w biurze (także w toaletach, jadalni pracowniczej, na korytarzach) oraz bieżące uzupełnianie pojemników z płynem do dezynfekcji.

trisept-5-l-1617804856
undefined

Gdzie powinny znaleźć się pojemniki z płynem do dezynfekcji?

Płyn do dezynfekcji powinien być dostępny dla wszystkich pracowników. Już przy wejściu do biura powinniśmy umieścić pojemnik z atestowanym płynem oraz informację o konieczności przeprowadzenia dezynfekcji. Najlepiej wybrać bezdotykowe urządzenie z czujnikiem, które odmierza odpowiednią ilość produktu biobójczego. Automatyczny dyspenser [zobacz online] to urządzenie, które pozwala znacznie zwiększyć bezpieczeństwo w firmie. 

dyspenser-1617796680
Materiał Zewnętrzny

Przy wejściu (np. na recepcji) powinny znaleźć się także jednorazowe maseczki i rękawiczki, które w razie potrzeby będziemy mogli wręczyć pracownikom, klientom i gościom.

Dobrą praktyką jest umieszczanie na każdym biurku pojemnika z płynem (np. w sprayu) do dezynfekcji blatu, przyrządów biurowych i urządzeń. Odległość między stanowiskami pracy powinna wynosić minimum 1,5 m.

Pojemniki z płynem do dezynfekcji umieszczamy także w toaletach oraz w jadalni pracowniczej. 

Umieszczamy w biurze odpowiednie infografiki i komunikaty przypominające o konieczności przestrzegania codziennych zasad bezpieczeństwa, higieny (sposób i czas mycia rąk) i dezynfekcji. W niektórych biurach, nad umywalkami możemy zobaczyć wydrukowane słowa popularnych piosenek, które pomogą nam odmierzyć minimalny czas mycia rąk. Do niewątpliwych hitów należy „Parostatek” Krzysztofa Krawczyka i „Biała Armia” Bajmu. Zachęcamy też do korzystania z jednorazowych ręczników papierowych oraz jednorazowych lub osobistych naczyń i sztućców. Naczynia wielorazowe poddajemy wyparzaniu w temperaturze minimum 60°C.

dezynfekcja-rak-mz-1616586917
undefined

Ministerstwo zaleca przeprowadzanie dezynfekcji specjalistycznym produktem zawierającym co najmniej 60% alkoholu. Wymagania te spełniają m.in. preparaty: TRISEPT MAX (zawiera 80% alkoholu), TRISEPT ŻEL (zawiera 78% alkoholu), TRISEPT COMPLEX [więcej informacji]. Rekomendowane preparaty pochodzą od farmaceutycznego producenta. Produkty spełniają normy sanitarne (m.in.: PN-EN 1500, PN-EN 13727, PN-EN 13624, PN-EN 12791, PN-EN 14476, PN-EN 13687) i mają potwierdzone działanie biobójcze na wirusy, bakterie i grzyby.

Dodatkową zaletą preparatu Trisept MAX jest znajdująca się w jego składzie gliceryna, która chroni skórę przed przesuszeniem. W składzie Trisept Żel znajduje się gliceryna i d-pantenol, dzięki czemu zapewniamy podwójną pielęgnację skóry dłoni.

Dobrym pomysłem (korzystnie wpływającym na PR wewnętrzny firmy) może się okazać wręczenie pracownikom zestawów kieszonkowych preparatów do dezynfekcji, dzięki czemu będą mogli zadbać o swoje bezpieczeństwo także w drodze do pracy (i z pracy).  

trisept-kieszonkowe-1617796696
Materiał Zewnętrzny

Więcej informacji o skutecznych sposobach zapobiegania zakażeniom znajdziesz >na tej stronie<

Zobacz także:

Bezpieczeństwo każdego dnia – jak dbać o higienę w pracy?

Jak branża HoReCa radzi sobie z epidemią i jakie są zalecenia Ministerstwa?  

Bezpieczne gabinety – wytyczne i porady dotyczące dezynfekcji

Edukacja, kultura i turystyka w czasie pandemii

Wytyczne Ministerstwa dla firm logistycznych, taksówkarzy i zakładów przemysłowych

Czy dezynfekcja jest skuteczna? – Wytyczne Ministerstwa i PIP

Firmy sprzątające w czasie pandemii – zalecenia ECDC

Artykuł zawiera lokowanie produktów

Produktów biobójczych należy używać z zachowaniem środków ostrożności. Przed każdym użyciem należy przeczytać etykietę i informacje dotyczące produktu.

Numer rev TRI/736/31/03/2021