Bezpiecznie i higienicznie w biurze – porady na co dzień
Regulowane rozporządzeniem zachowania i standardy prawdopodobnie zostaną z nami na znacznie dłużej, nawet po ustąpieniu pandemii. Co jest szczególnie ważne?
W drugim artykule z serii „ Miesiąc bezpieczeństwa w firmie ” przedstawiamy porady, jak zadbać o codzienne bezpieczeństwo i właściwą higienę w biurze. Odpowiemy też na pytanie, dlaczego skuteczna dezynfekcja będzie dla nas niezbędna nawet po ustąpieniu pandemii.
Jeśli nie koronawirus, to co?
Przyjrzyjmy się niewidocznym zagrożeniom, które czekają na nas w biurze. Praca biurowa, teoretycznie w bezpiecznym środowisku niesie ze sobą ryzyko zakażeń licznymi drobnoustrojami i wirusami przenoszonymi drogą kropelkową lub przez kontakt z zakażonym człowiekiem czy przedmiotem. Wymieńmy tylko najpopularniejsze z nich: wirus brodawczaka ludzkiego (HPV), wirus opryszczki (HSV1 i HSV2), wirusy grypy ; bakterie: paciorkowce , gronkowce , pałeczki okrężnicy ( E. coli ), salmonella ; wirus zapalenia wątroby typu A (HAV) wywołujący tzw. żółtaczkę pokarmową; ponad 200 gatunków grzybów wywołujących bardzo zakaźne grzybice skóry.
Nietrudno się domyślić, że nawet jeżeli pandemia koronawirusa zostanie zażegnana, to warto zachować w zwyczaju większość z tego, czego zostaliśmy nauczeni w związku z ryzykiem zarażenia wirusem SARS-CoV-2, czyli:
-
częstego mycia rąk (mydłem przez co najmniej 15-30 sekund);
-
dezynfekcji rąk skutecznymi produktami biobójczymi;
-
zachowania dystansu społecznego (1,5 m między dwoma osobami);
-
używania jednorazowych maseczek (wcześniej przyłbic) i bezpiecznego ich utylizowania;
-
dezynfekcji biurek i urządzeń biurowych (smartfon, laptop, myszka, klawiatura, wtyczki, kable);
-
dezynfekcji klamek , uchwytów (np. lodówki, kuchenki mikrofalowej), guzików (np. w windzie, ekspresie do kawy) i przełączników światła.
Wielu właścicieli firm, zgodnie z sugestią kierowników, managerów i pracowników administracyjnych, zdecydowało się na zatrudnienie dodatkowej osoby lub profesjonalnej firmy zewnętrznej odpowiedzialnej za utrzymanie czystości w biurze (także w toaletach, jadalni pracowniczej, na korytarzach) oraz bieżące uzupełnianie pojemników z płynem do dezynfekcji.
Gdzie powinny znaleźć się pojemniki z płynem do dezynfekcji?
Płyn do dezynfekcji powinien być dostępny dla wszystkich pracowników. Już przy wejściu do biura powinniśmy umieścić pojemnik z atestowanym płynem oraz informację o konieczności przeprowadzenia dezynfekcji. Najlepiej wybrać bezdotykowe urządzenie z czujnikiem, które odmierza odpowiednią ilość produktu biobójczego. Automatyczny dyspenser [zobacz online] to urządzenie, które pozwala znacznie zwiększyć bezpieczeństwo w firmie.
Przy wejściu (np. na recepcji) powinny znaleźć się także jednorazowe maseczki i rękawiczki, które w razie potrzeby będziemy mogli wręczyć pracownikom, klientom i gościom.
Dobrą praktyką jest umieszczanie na każdym biurku pojemnika z płynem (np. w sprayu) do dezynfekcji blatu, przyrządów biurowych i urządzeń. Odległość między stanowiskami pracy powinna wynosić minimum 1,5 m.
Pojemniki z płynem do dezynfekcji umieszczamy także w toaletach oraz w jadalni pracowniczej.
Umieszczamy w biurze odpowiednie infografiki i komunikaty przypominające o konieczności przestrzegania codziennych zasad bezpieczeństwa, higieny (sposób i czas mycia rąk) i dezynfekcji. W niektórych biurach, nad umywalkami możemy zobaczyć wydrukowane słowa popularnych piosenek, które pomogą nam odmierzyć minimalny czas mycia rąk. Do niewątpliwych hitów należy „Parostatek” Krzysztofa Krawczyka i „Biała Armia” Bajmu. Zachęcamy też do korzystania z jednorazowych ręczników papierowych oraz jednorazowych lub osobistych naczyń i sztućców. Naczynia wielorazowe poddajemy wyparzaniu w temperaturze minimum 60°C.
Ministerstwo zaleca przeprowadzanie dezynfekcji specjalistycznym produktem zawierającym co najmniej 60% alkoholu. Wymagania te spełniają m.in. preparaty: TRISEPT MAX (zawiera 80% alkoholu), TRISEPT ŻEL (zawiera 78% alkoholu), TRISEPT COMPLEX [więcej informacji] . Rekomendowane preparaty pochodzą od farmaceutycznego producenta . Produkty spełniają normy sanitarne (m.in.: PN-EN 1500, PN-EN 13727, PN-EN 13624, PN-EN 12791, PN-EN 14476, PN-EN 13687) i mają potwierdzone działanie biobójcze na wirusy, bakterie i grzyby.
Dodatkową zaletą preparatu Trisept MAX jest znajdująca się w jego składzie gliceryna, która chroni skórę przed przesuszeniem. W składzie Trisept Żel znajduje się gliceryna i d-pantenol , dzięki czemu zapewniamy podwójną pielęgnację skóry dłoni.
Dobrym pomysłem (korzystnie wpływającym na PR wewnętrzny firmy) może się okazać wręczenie pracownikom zestawów kieszonkowych preparatów do dezynfekcji, dzięki czemu będą mogli zadbać o swoje bezpieczeństwo także w drodze do pracy (i z pracy).
Więcej informacji o skutecznych sposobach zapobiegania zakażeniom znajdziesz >na tej stronie<
Zobacz także:
Bezpieczeństwo każdego dnia – jak dbać o higienę w pracy?
Jak branża HoReCa radzi sobie z epidemią i jakie są zalecenia Ministerstwa?
Bezpieczne gabinety – wytyczne i porady dotyczące dezynfekcji
Edukacja, kultura i turystyka w czasie pandemii
Wytyczne Ministerstwa dla firm logistycznych, taksówkarzy i zakładów przemysłowych
Czy dezynfekcja jest skuteczna? – Wytyczne Ministerstwa i PIP
Firmy sprzątające w czasie pandemii – zalecenia ECDC
Artykuł zawiera lokowanie produktów
Produktów biobójczych należy używać z zachowaniem środków ostrożności. Przed każdym użyciem należy przeczytać etykietę i informacje dotyczące produktu.
Numer rev TRI/736/31/03/2021