Charakterystyka przedsiębiorstwa w biznesplanie
Wielu początkujących przedsiębiorców tworzy biznesplany swoich firm, zanim przystąpią do realizacji projektu. Część z nich – dla własnego rozeznania, część dlatego, że przy staraniach o dotację/pożyczkę jest to dla nich obligatoryjne. Jakie miejsce w biznesplanie zajmuje charakterystyka przedsiębiorstwa?
Charakterystyka przedsiębiorstwa w biznesplanie – po co?
Biznesplany mogą być tworzone przez przedsiębiorców w różnych celach. Niektóre z nich konstruowane są zanim działalność w ogóle powstanie, niektóre na etapie intensywnego rozwoju, a niektóre przez firmy z teoretycznie ugruntowaną pozycją na rynku. Wiele z tych biznesplanów ma jednak wspólny mianownik – pieniądze z zewnątrz.
Przedsiębiorcy, jeżeli nie muszą, niekoniecznie będą skłonni do inwestowania własnych środków w rozpoczęcie czy rozwój działalności. Jeśli pojawia się możliwość uzyskania dotacji lub korzystnie oprocentowanej pożyczki – wielu z nich chętnie z takiego rozwiązania skorzysta i nie ma w tym nic dziwnego. Możliwość rozwoju lub założenia własnej firmy z minimalnym udziałem ryzyka utracenia oszczędności to kusząca wizja, niezależnie od rozmiaru firmy, a dla osób tworzących sektor MŚP czasem jedyna opcja.
Wszelkiej maści konkursy czy fundusze zewnętrzne jednak nie są skłonne do rozdawania pieniędzy bez przejścia przez odpowiednią procedurę – co jest naturalnie zrozumiałe, dlatego na etapie konkursu wymagany jest biznesplan. A jednym z podstawowych jego elementów jest charakterystyka przedsiębiorstwa, które o pieniądze się stara.
Co składa się na charakterystykę przedsiębiorstwa? Zazwyczaj są to poniższe czynniki:
· Misja, wizja, cele,
· Nazwa, logotypy, identyfikacja wizualna,
· Forma organizacyjno–prawna,
· Opis przedsięwzięcia,
· Struktura własnościowa,
· Lokalizacja i obszar działania.
Misja, wizja, cele, historia
W charakterystyce przedsiębiorstwa w biznesplanie nie sposób pominąć rozdziału skupiającego się na tym, jakie zadanie stawia sobie to właśnie przedsiębiorstwo. Misja to nic innego jak określenie wpływu, jaki ma wywierać firma na otoczenie. I oczywiście, każda firma powinna przede wszystkim na siebie zarabiać, ale jeśli tworzymy platformę internetową do sprzedaży mieszkań, naszą misją może być między innymi – ułatwienie dostępu do tanich mieszkań osobom ich szukającym (w skrócie oczywiście). Wizja – obraz rozwoju firmy w perspektywie X lat. Cele – te mogą być różne, zazwyczaj wymieniane są ekonomiczne, finansowe, socjale bądź rynkowe. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje od jakiegoś czasu, warto wspomnieć o jego historii i dotychczasowej działalności.
Nazwa, logotypy, identyfikacja wizualna
Rzeczą, o której nie należy zapominać, a wręcz wypadałoby położyć na to niemały nacisk są wszystkie sprawy związane z nazwą, logiem i identyfikacją wizualną. Czemu jest to istotne? Zarówno nazwa jak i cała wizualna otoczka wokół firm buduje jej tożsamość na rynku. Minęły bezpowrotnie czasy, kiedy wystarczyło dodać do imienia/nazwiska właściciela przedsiębiorstwa końcówkę ‘pol’ lub ‘ex’ i problem atrakcyjnej nazwy był rozwiązany. Obecnie należy skupić się na tym, aby zarówno nazwa jak i całe emploi działało na klienta i trzeba to jeszcze umieć nazwać i opisać.
Forma organizacyjno–prawna
W Polsce działalność gospodarcza może być prowadzona na wiele sposobów jako jednoosobowa działalność gospodarcza lub w formie spółki (a rodzajów spółek jest kilka). Kwestia wyboru formy prowadzonej działalności, ze względu na różne wymogi formalne i skutki prawne jest niezwykle istotna na początku, a w zasadzie przy samym zakładaniu firmy.
Czasem w tym rozdziale charakterystyki przedsiębiorstwa opisywana jest również struktura własnościowa firmy. Czyli wymieniani są właściciele ich wzajemne powiązania a także – przynajmniej zazwyczaj – charakterystyka poszczególnych kluczowych dla firmy osób.