Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Charakterystyka przedsiębiorstwa w biznesplanie
Hylla Jan
Hylla Jan 08.06.2021 02:00

Charakterystyka przedsiębiorstwa w biznesplanie

startup-3267505 1920
https://pixabay.com/pl/photos/starcie-rega%C5%82-pok%C3%B3j-kryty-3267505/

Wielu początkujących przedsiębiorców tworzy biznesplany swoich firm, zanim przystąpią do realizacji projektu. Część z nich – dla własnego rozeznania, część dlatego, że przy staraniach o dotację/pożyczkę jest to dla nich obligatoryjne. Jakie miejsce w biznesplanie zajmuje charakterystyka przedsiębiorstwa?

Charakterystyka przedsiębiorstwa w biznesplanie – po co?

Biznesplany mogą być tworzone przez przedsiębiorców w różnych celach. Niektóre z nich konstruowane są zanim działalność w ogóle powstanie, niektóre na etapie intensywnego rozwoju, a niektóre przez firmy z teoretycznie ugruntowaną pozycją na rynku. Wiele z tych biznesplanów ma jednak wspólny mianownik – pieniądze z zewnątrz.

Przedsiębiorcy, jeżeli nie muszą, niekoniecznie będą skłonni do inwestowania własnych środków w rozpoczęcie czy rozwój działalności. Jeśli pojawia się możliwość uzyskania dotacji lub korzystnie oprocentowanej pożyczki – wielu z nich chętnie z takiego rozwiązania skorzysta i nie ma w tym nic dziwnego. Możliwość rozwoju lub założenia własnej firmy z minimalnym udziałem ryzyka utracenia oszczędności to kusząca wizja, niezależnie od rozmiaru firmy, a dla osób tworzących sektor MŚP czasem jedyna opcja.

Wszelkiej maści konkursy czy fundusze zewnętrzne jednak nie są skłonne do rozdawania pieniędzy bez przejścia przez odpowiednią procedurę – co jest naturalnie zrozumiałe, dlatego na etapie konkursu wymagany jest biznesplan. A jednym z podstawowych jego elementów jest charakterystyka przedsiębiorstwa, które o pieniądze się stara.

Co składa się na charakterystykę przedsiębiorstwa? Zazwyczaj są to poniższe czynniki:

·        Misja, wizja, cele,

·        Nazwa, logotypy, identyfikacja wizualna,

·        Forma organizacyjno–prawna,

·        Opis przedsięwzięcia,

·        Struktura własnościowa,

·        Lokalizacja i obszar działania.

Misja, wizja, cele, historia

W charakterystyce przedsiębiorstwa w biznesplanie nie sposób pominąć rozdziału skupiającego się na tym, jakie zadanie stawia sobie to właśnie przedsiębiorstwo. Misja to nic innego jak określenie wpływu, jaki ma wywierać firma na otoczenie. I oczywiście, każda firma powinna przede wszystkim na siebie zarabiać, ale jeśli tworzymy platformę internetową do sprzedaży mieszkań, naszą misją może być między innymi – ułatwienie dostępu do tanich mieszkań osobom ich szukającym (w skrócie oczywiście). Wizja – obraz rozwoju firmy w perspektywie X lat. Cele – te mogą być różne, zazwyczaj wymieniane są ekonomiczne, finansowe, socjale bądź  rynkowe. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje od jakiegoś czasu, warto wspomnieć o jego historii i dotychczasowej działalności.

Nazwa, logotypy, identyfikacja wizualna

Rzeczą, o której nie należy zapominać, a wręcz wypadałoby położyć na to niemały nacisk są wszystkie sprawy związane z nazwą, logiem i identyfikacją wizualną. Czemu jest to istotne? Zarówno nazwa jak i cała wizualna otoczka wokół firm buduje jej tożsamość na rynku. Minęły bezpowrotnie czasy, kiedy wystarczyło dodać do imienia/nazwiska właściciela przedsiębiorstwa końcówkę ‘pol’ lub ‘ex’ i problem atrakcyjnej nazwy był rozwiązany. Obecnie należy skupić się na tym, aby zarówno nazwa jak i całe emploi działało na klienta i trzeba to jeszcze umieć nazwać i opisać.

Forma organizacyjno–prawna

W Polsce działalność gospodarcza może być prowadzona na wiele sposobów jako jednoosobowa działalność gospodarcza lub w formie spółki (a rodzajów spółek jest kilka). Kwestia wyboru formy prowadzonej działalności, ze względu na różne wymogi formalne i skutki prawne jest niezwykle istotna na początku, a w zasadzie przy samym zakładaniu firmy.

Czasem w tym rozdziale charakterystyki przedsiębiorstwa opisywana jest również struktura własnościowa firmy. Czyli wymieniani są właściciele ich wzajemne powiązania a także – przynajmniej zazwyczaj – charakterystyka poszczególnych kluczowych dla firmy osób.