Co robić, gdy bankomat „zje” kartę? To może się zdarzyć każdemu z nas
Bankomat może zatrzymać kartę z różnych powodów: utraty jej ważności, błędnego odczytu danych, awarii samej maszyny, zgłoszenia karty jako skradzionej lub zagubionej, kilkukrotnego wpisania błędnego kodu PIN czy też zagapienia się i nieodebrania karty w ciągu 30 sekund od jej wysunięcia. Interia Biznes wskazuje, co w takiej sytuacji powinniśmy zrobić.
Nie panikuj i skontaktuj się z bankiem
Jeśli znajdziesz się w sytuacji, w którejś z jakiegoś powodu bankomat „zje” Twoją kartę, powinieneś najpierw skontaktować się ze swoim bankiem, gdyż to on jest formalnie właścicielem karty. W przypadku, gdy bankomat znajduje się w lub tuż obok placówki danego banku, sprawę możesz zgłosić pracownikowi. Poza tym możesz też zadzwonić na infolinię banku – jest ona czynna 24/7. Dla klientów PKO infolinia jest czynna pod numerem 801 302 302, dla klientów ING – 32 357 00 12 lub poprzez Moje ING, a dla klientów mBanku – 48 42 6 300 800 lub 783 300 800.
Dzięki temu zastrzeżesz swoją kartę i będziesz mógł zlecić wykonanie nowej. Dobrze jest też sprawdzić w swojej bankowości elektronicznej, czy konto nie zostało obciążone. Na łamach Interii Biznes czytamy, że istnieje też opcja skorzystania z ogólnego Systemu Zastrzegania Kart dostępnego pod numerem telefonu 828 828 828. Tam zostaniesz przekierowany na infolinię właściwego banku.
Ważny komunikat banku PKO BP. Chodzi o bezpieczeństwo twoich kart i pieniędzy.
Czy dobrym pomysłem jest próba kontaktu z operatorem bankomatu, np. firmą Euronet? Nie, gdyż jest to rozwiązanie nieskuteczne – nikt z tej firmy nie zjawi się po Twoim telefonie tylko po to, by wyjąć kartę z konkretnego urządzenia. Konwojenci, którzy uzupełniają gotówkę w bankomatach, wyjmą ją i zniszczą przy najbliższej okazji. Chwilowa utrata karty nie oznacza, że tracisz dostęp do swoich pieniędzy – możesz używać BLIKa lub założyć kartę wirtualną – taką opcję oferuje np. BNP Paribas.
Co robić w przypadku utraty karty za granicą?
Tu sytuacja może być bardziej stresująca, ale tak jak powyżej dalej obowiązuje zasada – nie panikuj i skontaktuj się ze swoim bankiem w celu zastrzeżenia karty. W rozmowie z Interią Biznes Jerzy Porzucek, manager ds. zarządzania siecią bankomatów banku BNP Paribas wskazuje, że jeśli rachunek ma wysoki status, bank może wysłać klientowi nową kartę kurierem. Możliwe jest również skorzystanie z usług firm zajmujących się przekazami pieniężnymi np. Western Union czy Ria Money Transfer. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że każda z tych usług kosztuje i to sporo. W ostateczności o niewielką kwotę można wnioskować w polskim przedstawicielstwie dyplomatycznym, o ile oczywiście takie w pobliżu jest – tłumaczy ekspert.
Jak ograniczyć ewentualne niedogodności na wakacjach?
Aby zminimalizować ryzyko wciągnięcia karty przez bankomat w trakcie urlopu, dobrze jest sprawdzić wcześniej datę ważności karty i wziąć ze sobą inną kartę z drugiego banku (o ile takową posiadasz), przy czym pamiętaj, by nie trzymać ich razem. Warto się upewnić, czy w miejscu wakacyjnego pobytu jest też opcja płatności innym sposobem np. za pomocą kodu BLIK. Nic nie zastąpi gotówki, dlatego i w nią dobrze jest się zaopatrzyć, a chcąc wypłacić środki z bankomatu, zawsze zwracaj uwagę, czy z zewnątrz maszyna nie jest zaniedbana – jeśli tak jest, lepiej nie ryzykuj i nie wkładaj do niej karty.