Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Co to rozmowa kwalifikacyjna? Wyjaśniamy
Przemysław Terlecki
Przemysław Terlecki 22.06.2019 02:00

Co to rozmowa kwalifikacyjna? Wyjaśniamy

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Co to rozmowa kwalifikacyjna? Pytanie wydaje się błahe, ale wymaga dłuższej odpowiedzi. Rozmowa kwalifikacyjna to bowiem część kompleksowego procesu, który składa się przede wszystkim z samej rozmowy, ale także istotne są wydarzenia ją poprzedzające, a szczególnie jej następstwa, które mogą mieć wpływ na nasze życie nawet w perspektywie do końca życia.

Rozmowa kwalifikacyjna jest wymiennie nazywana także "rozmową rekrutacyjną", a także "wywiadem". Niektórzy stosują nawet z angielska nazwę "interview". To podstawowy element procesu selekcji kandydatów na miejsce pracy, choć trzeba powiedzieć, że nie jest to jedyny sposób na wybór przyszłych pracowników.

Co to rozmowa kwalifikacyjna?

Warto odpowiedzieć sobie jednak na pytanie, czym jest sama rozmowa kwalifikacyjna. Ta to nic innego jak nawiązanie bezpośredniego kontaktu z kandydatem na miejsce pracy w celu oceny jego umiejętności, kwalifikacji (stąd rozmowa jest "kwalifikacyjna), a także sprawdzenie prawdziwości CV przysłanego przez osobę starającą się o pracę. Osoba, która prowadzi rekrutację powinna za pomocą odpowiednio dobranych pytań zebrać interesujące ją z punktu widzenia firmy informacje na temat kandydata.

Podczas rozmowy weryfikowane jest doświadczenie zawodowe, umiejętności kandydata, przygotowanie merytoryczne, ale także cechy osobowości oraz motywację do podjęcia pracy. Z kolei dla osoby, która bierze udział w rozmowie z pozycji kandydata rozmowa kwalifikacyjna jest okazją do zaprezentowania się z jak najlepszej strony, ale także, by pozyskać informacje na temat firmy oraz stanowiska, na które aplikuje.

Należy pamiętać, że samo zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną nie jest równoznaczne z przyjęciem kandydata do pracy. Osoby zaproszone na taką rozmowę nie powinny mieć pewności, że zostaną przyjęte do pracy od razu. Co prawda, samo zaproszenie na wywiad oznacza, że wyszczególnione przez nas w CV umiejętności licują z wymaganiami i oczekiwaniami firmy. Rozmowa ma jednak potwierdzić wstępne przekonanie rekruterów, że dana osoba nadaje się do pracy. Rozmowa może jednak równie dobrze przekonać rekruterów, że pomylili się co do naszej wstępnej oceny.