BiznesINFO.pl Polska i Świat Gmina protestuje przeciw linii kolejowej do CPK. Już nie pierwsza
Biznesinfo.pl

Gmina protestuje przeciw linii kolejowej do CPK. Już nie pierwsza

4 marca 2020
Autor tekstu: Radosław Święcki

Pod oknami mieszkańców Dąbrowy Górniczej, przez Pustynię Błędowską i rezerwat bobrów - tak może przebiegać trasa planowanej szybkiej kolei, która będzie prowadzić do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) - podaje Money.pl.

Plany te budzą duże emocje, zarówno mieszkańców jak i władz Dąbrowy Górniczej.

- Szczęście będą mieli ci, których domy wyburzą, bo oni dostaną odszkodowania - mówi portalowi Andrzej Woźniak, jeden z mieszkańców Dąbrowy Górniczej.

-Pozostali będą mieli szybką kolej pod oknami. A na tym terenie jest też dużo działek, które ludzie pokupowali pod budowę. One stracą na wartości. To tak, jakby kupić mercedesa i dostać hulajnogę - dodaje.

Emocje budzi również fakt, iż proponowane przez CPK trasy kolejowe przebiegają przez Pustynię Błędowską, która jest przyrodniczym ewenementem na skalę europejską. To jedyny w Polsce obszar, na którym występują zjawiska charakterystyczne dla pustynnego krajobrazu, jak np. burze piaskowe czy fatamorgany. Pustynia jest obszarem chronionym Natura 2000. Co jakiś czas podejmowane są na niej różne działania, które mają ochronić jej unikatowy charakter.

Według jednego z wariantów trasa może prowadzić też przez znajdujący się w pobliżu rezerwat bobrów. Proponowane trasy przecinają też Szlak Krajobrazowy Orlich Gniazd, w pobliżu Podzamcza, gdzie znajduje się zamek Ogrodzieniec.

CPK lekceważy konsultacje?

Portal zwraca uwagę, że choć plany budowy tras kolejowych są na razie na etapie konsultacji społecznych i nie wiadomo, kiedy poznamy ich faktyczny przebieg, mieszkańców bulwersuje sposób, w jaki są one prowadzone.

- Jest tylko internetowy formularz. CPK nie organizuje żadnych spotkań, a jak spotkania organizują gminy, to nie przychodzi na nie żaden przedstawiciel. Co to są w ogóle za konsultacje? - mówi Andrzej Woźniak.

Zaskoczenia planami CPK nie kryją również władze Dąbrowy Górniczej.

- Nie ukrywam, że planami rządowej spółki jesteśmy zaskoczeni. Podobnie zresztą jak mieszkańcy, którzy zwracają się do nas o pomoc i interwencje. Zapewniam, że nie wyobrażam sobie realizacji tego projektu w takim kształcie i wierzę, że są jedynie nieprzemyślaną “kreską na mapie”. Jako miasto przygotowujemy protest w tej sprawie - pisze w swoim oświadczeniu Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, i zaprasza mieszkańców na spotkanie informacyjne 3 i 4 marca.

Money.pl przypomina, że Dąbrowa Górnicza to kolejna miejscowość, która wyraźnie sprzeciwia się planowanym przez CPK inwestycjom w linie kolejowe.

Pod koniec lutego przed domem kultury w Bolesławiu pod Olkuszem zebrała się grupa mieszkańców sprzeciwiających się inwestycji. Protestują również mieszkańcy Mikołowa i Sławkowa.

Komentarz CPK

Co na to CPK? W komentarzu udzielonym Money.pl przedstawiciele spółki podkreślają, że nie unikają kontaktu z mieszkańcami gmin, przez które mają przebiegać linie kolejowe. Nie uczestniczą jednak we wszystkich, bo "są one zaplanowane na kolejny, trzeci etap, czyli konsultacje we wszystkich gminach wzdłuż naszych kolejowych szprych". Obawy mieszkańców spółka nazywa "przesadzonymi".

- W sprawie przez środek Błędowa i Kuźniczki Nowej, to ich realizacja nie wiązałaby się z wyburzeniem dziesiątek domów. W tylko jednym z wariantów istnieje kolizja z kilkoma budynkami, ale ostateczny przebieg nie jest jeszcze przesądzony - komentuje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK. Przypominam, że jako inwestor będziemy mieli możliwość przeprowadzenia linii w poziomie „-1”, czyli w tunelu, albo „+1”, czyli na estakadzie. Przedstawiona dotychczasowa koncepcja zakłada, że nasza linia przejdzie przez centrum Dąbrowy Górniczej w płytkim tunelu, co wyklucza kolizję z istniejącą zabudową - dodaje.

Spółka zapewnia też, że budowa linii kolejowych nie będzie wiązać się z dużymi szkodami dla terenów chronionych.

- Przez Pustynię Błędowską przechodzi jeden z wariantów, a w przypadku jego wyboru z całą pewnością trasa pobiegnie w płytkim tunelu. Zapewniam, że nie zamierzamy dewastować tego obszaru. Na tej samej zasadzie projektanci będą się musieli zastanowić - w przypadku wyboru konkretnego wariantu - maksymalnie bezinwazyjnie przeprowadzić linię kolejową przez fragment Parku Orlich Gniazd - wyjaśnia rzecznik CPK.

Obserwuj nas w
autor
Radosław Święcki

Redaktor Biznesinfo. Absolwent dziennikarstwa na UW. Wielbiciel politycznych biografii i zagranicznych stacji radiowych (zwłaszcza w językach, których nie rozumiem). Przed BiznesInfo związany z B2-biznes.pl, Forum Samorządowe i Magazynem THINKTANK.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat