Czy dezynfekcja jest skuteczna? – Wytyczne Ministerstwa i PIP
Podstawową kontrolę dezynfekcji można przeprowadzić samodzielnie weryfikując, czy do dezynfekcji wykorzystywane są rekomendowane przez Ministerstwo i Państwową Inspekcję Pracy produkty biobójcze o zawartości minimum 60% alkoholu. Jak to sprawdzić?
Produkt biobójczy to nie kosmetyk – poznaj różnice
Jak sprawdzić, czy do dezynfekcji rąk, przedmiotów i powierzchni stosowane są zalecane produkty biobójcze, a nie kosmetyki? Przede wszystkim czytajmy etykiety.
Produkt biobójczy posiada na etykiecie informację o właściwościach wirusobójczych, bakteriobójczych i grzybobójczych, podczas gdy kosmetyk działa tylko antybakteryjnie.
Na etykiecie znajduje się informacja o zawartości i stężeniu alkoholu.
Jest określona niezbędna ilość płynu potrzebna do jednorazowej higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji skóry rąk.
Jest określony czas dezynfekcji.
Przykładowe produkty biobójcze takie jak:
TRISEPT MAX (zawiera 80% alkoholu i glicerynę),
TRISEPT ŻEL (zawiera 78% alkoholu, glicerynę i d-pantenol),
TRISEPT COMPLEX [więcej informacji],
pochodzą od farmaceutycznego producenta i spełniają normy sanitarne (m.in.: PN-EN 1500, PN-EN 13727, PN-EN 13624, PN-EN 12791, PN-EN 14476, PN-EN 13687). Ze strony produktu możemy pobrać kartę charakterystyki [zobacz przykład]. Ich skład został wzbogacony o glicerynę i d-pantenol, które chronią skórę przed przesuszeniem i łagodzą mikrourazy.
Wyżej wymienione produkty:
mają potwierdzone działanie biobójcze na wirusy, bakterie i grzyby oraz udowodnioną skuteczność potwierdzoną badaniami PZH (Państwowy Zakład Higieny),
są zarejestrowane w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. [Wykaz online]
Częstotliwość dezynfekcji
Kontroli należy poddać także częstotliwość dezynfekcji. Ministerstwo zaleca różną częstotliwość w zależności od branży oraz miejsca poddawanego dezynfekcji. Dokładne wytyczne można znaleźć m.in. w poprzednich artykułach serii „Miesiąc bezpieczeństwa w firmie”, do których linki umieściliśmy na końcu tego tekstu. Przykładowe wytyczne to:
Bieżące dezynfekowanie, nie rzadziej niż co godzinę, toalet, wind, blatów, klamek, poręczy, uchwytów, kołowrotków, biletomatów oraz innych, często dotykanych powierzchni. (Wytyczne dla funkcjonowania parków rozrywki).
Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem lub zdezynfekować je środkiem na bazie alkoholu (min. 60%). (Wytyczne dla pracowników zakładów przemysłowych).
Każdorazowa (po każdej wizycie) dezynfekcja powierzchni płaskich, komputera, w szczególności klawiatury i myszki w gabinecie zabiegowym, bardzo dokładna dezynfekcja lampy unitu, dezynfekcja klamek drzwi, pochwytów, przycisków itp. (Wytyczne PTS dla funkcjonowania gabinetów stomatologicznych).
Po wykonaniu usługi następuje dezynfekcja stanowiska (wszystkich przedmiotów z którymi pacjent miał kontakt w trakcie zabiegu – w tym leżanka, przybory i przyrządy do ćwiczeń, ewentualne elementy urządzeń zabiegowych). (Wytyczne dla fizjoterapeutów).
Obowiązek każdorazowej dezynfekcji urządzeń na czas pandemii powinno się rozszerzyć. Pracownik solarium jest zobowiązany, co godzinę dodatkowo zdezynfekować powierzchnie dotykowe, m.in. klamki, telefony, domofony i inne cyferblaty (np. w mikrofalówce, ekspresie do kawy), spłuczki w toaletach, podajniki papieru, pojemniki ze środkami do dezynfekcji. Dezynfekcja musi być przeprowadzona środkami wirusobójczymi. (Wytyczne dla funkcjonowania gabinetów masażu i solariów).
Miejsca i przedmioty, o których musimy pamiętać podczas dezynfekcji
W czasie pandemii koronawirusa znacząco wzrosła świadomość związana z higieną sanitarną. Nawet jeżeli zagrożenie wirusem SARS-CoV-2 zostanie zażegnane, warto zachować nabyte przyzwyczajenia związane z dezynfekcją. Utrzymanie wysokich standardów sanitarnych pozwoli nam zmniejszyć ryzyko zakażeń wirusami (opryszczki, brodawczaka, grypy, WZW typu A), bakteriami (salmonelli, paciorkowcami, gronkowcami, E. Coli) i grzybicami skóry.
Podczas dezynfekcji zwracajmy szczególną uwagę na następujące przedmioty:
telefon, smartfon, słuchawki;
terminale płatnicze, kasy fiskalne;
urządzenie do sterylizacji (autoklaw);
klawiatura komputera, myszka, laptop, kabel i wtyczka ładowarki;
powierzchnie blatów, akcesoria biurowe, długopisy;
oparcia i siedziska krzeseł, foteli, ławek;
leżanki i materace do masażu;
klucze, karta identyfikacyjna;
klamki, guziki (od windy, ekspresu do kawy, automatów z napojami), uchwyty, przełączniki światła.
Więcej informacji o skutecznych sposobach zapobiegania zakażeniom znajdziesz >na tej stronie<
Dezynfekcja rąk pracowników i klientów/pacjentów
W celu zapewnienia prawidłowej dezynfekcji rąk personelu i klientów lub pacjentów, Ministerstwo zaleca umieszczenie widocznych oznaczeń informujących o konieczności przeprowadzenia dezynfekcji rąk (m.in. przy wejściu i w toaletach). Przy umywalkach powinny być umieszczone infografiki instruujące o prawidłowym i dokładnym przebiegu dezynfekcji rąk. Przykładową infografikę możemy pobrać z oficjalnej strony rządowej: https://www.gov.pl/web/gis/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece
Należy kontrolować czy pojemniki z płynem do dezynfekcji rąk są regularnie uzupełniane. Aby zapewnić bezpieczne dozowanie optymalnej ilości płynu, zaleca się zastosowanie bezdotykowego automatycznego dyspensera [zobacz online].
Zobacz także:
Bezpieczeństwo każdego dnia – jak dbać o higienę w pracy?
Bezpiecznie i higienicznie w biurze – porady na co dzień
Bezpieczne gabinety – wytyczne i porady dotyczące dezynfekcji
Edukacja, kultura i turystyka w czasie pandemii
Wytyczne Ministerstwa dla firm logistycznych, taksówkarzy i zakładów przemysłowych
Czy dezynfekcja jest skuteczna? – Wytyczne Ministerstwa i PIP
Firmy sprzątające w czasie pandemii – zalecenia ECDC
Artykuł zawiera lokowanie produktów
Produktów biobójczych należy używać z zachowaniem środków ostrożności. Przed każdym użyciem należy przeczytać etykietę i informacje dotyczące produktu.
Numer rev TRI/736/31/03/2021