BiznesINFO.pl Handel Dino wydało pilny komunikat. Na zawsze wycofuje ten produkt, w innych sklepach też go nie znajdziesz
Fot. Marek BAZAK/East News

Dino wydało pilny komunikat. Na zawsze wycofuje ten produkt, w innych sklepach też go nie znajdziesz

17 lutego 2025
Autor tekstu: Julia Bogucka

O zasadności sprzedaży tych produktów dyskutuje się już od wielu lat. Istnieje kilka ważnych powodów, dla których kolejne firmy decydują się wstrzymać ich dystrybucję — zarówno prawne, jak i etyczne. Do grona dyskontów, w których już ich nie zakupimy, właśnie dołącza Dino. Oficjalny komunikat obiegł media.

Rewolucja w handlu postępuje

Dyskusje na temat dobrostanu zwierząt, które są hodowane w celach spożywczych, trwają już od wielu lat. Coraz popularniejsze są między innymi diety wegetariańskie i wegańskie , Polacy chętnie przerzucają się na roślinne opcje wykluczające potencjalne cierpienie zwierząt. Istotnym elementem dyskusji jest również sposób, w jaki zwierzęta są hodowane .

Fundacje i stowarzyszenia od lat alarmują o tragicznych warunkach, które w sposób bardzo negatywny wpływają na dobrostan zwierząt , a w których wciąż są przetrzymywane przez hodowców. Chodzi między innymi o chów klatkowy, który dotyczy między innymi różnych rodzajów drobiu, ale także królików, cieląt czy świń . Zdaniem ekspertów brak światła słonecznego, swobody ruchu, a także wychodzenia na zewnątrz wywołują cierpienie zwierząt.

kury klatkowy.jpg
Fot. poco_bw/lucian coman's Images/CanvaPro

Na tę sytuację postanowiła zareagować Komisja Europejska, która w 2027 roku planuje wprowadzić odgórny zakaz chowu klatkowego . W związku z tym coraz więcej hodowców, producentów oraz dyskontów już zaczęło przystosowywać się do zbliżających się regulacji.

To już się dzieje na stacjach benzynowych. 17 lutego Polacy popędzą po paliwo. Zdumiewające ceny
W Lidlu zacznie się w poniedziałek. Takich hitów nie można przegapić

Skutki wycofywania tych produktów są obiecujące

Najwięcej w tym zakresie mówi się przede wszystkim o jajkach pochodzących z chowu klatkowego. W ostatnich latach świadomość konsumentów znacznie wzrosła . Badania CBOS wykazały, że od roku 2006 do 2018 niemal trzykrotnie wzrosło zainteresowanie pochodzeniem jajka, jednocześnie sugerowanie się ceną podczas zakupu dwukrotnie zmalało .

jajka.jpg
Fot. Proxima Studio/CanvaPro

Raport z 2023 roku autorstwa Fundacji Alberta Schweitzera i Stowarzyszenia Otwarte Klatki wykazał, że już niemal jedna trzecia (32,7 proc.) wszystkich sprzedawanych w Polsce jajek pochodzi z chowów alternatywnych (ściółkowego, wolnowybiegowego i ekologicznego). Dla porównania jeszcze w 2021 roku w klatkach przetrzymywano aż 80% polskich kur niosek.

Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na zmiany i wycofywanie jajek pochodzących z chowu klatkowego . Do końca 2023 roku 161 firm działających na terenie Polski zadeklarowało się w tym zakresie, a ponad 39% z nich wdrożyło już nowe zasady w życie.

Zmiany są nieuniknione, a zakończenie tej okrutnej metody hodowli jest tylko kwestią czasu, jednak im szybciej to nastąpi, tym mniej kur będzie musiało spędzić całe swoje życie w cierpieniu. Decyzje firm o wycofaniu "trójek" i ich sprawne wdrażanie w życie realnie przekłada się na los milionów zwierząt, co widać po danych dotyczących struktury chowu - powiedziała, cytowana w informacji, Ewa Prokopiak z Fundacji Alberta Schweitzera.

Kolejne dyskonty decydują się na zmiany w tym zakresie. W wielu z nich nie uświadczymy już jajek z chowu klatkowego .

Zobacz: Tak oszukują klientów. Skarbówka ostrzega, sprzedawcy mogą dostać nawet 86 tys. zł mandatu

Dino ogłosiło wycofanie tego produktu

Według danych Stowarzyszenia Otwarte Klatki żadnych produktów zawierających “trójki” nie zakupimy już w Biedronce oraz Żabce . Deklaracje w zakresie wycofania jajek z chowu klatkowego w produktach spożywczych posiadają również Aldi, Lidl, Kaufland, Carrefour i Auchan. Również Netto, Inter-Marche i Stokrotka planują w ciągu najbliższych miesięcy pożegnać się z tym rodzajem towarów.

Właśnie pojawiła się pilna informacja ze strony sieci dyskontów Dino, która także postanowiła wdrożyć rozwiązania, dzięki którym na półkach sklepowych nie zobaczymy już tzw. “trójek” marki własnej . Znaczącą część oferty będą stanowiły jajka z chowu ściółkowego, ekologicznego oraz z wolnego wybiegu.

Oferta sklepów Dino opiera się głównie na produktach sprzedawanych pod markami producentów. W przypadku produktów marki własnej, które generują niewielką część obrotów, Dino Polska zobowiązała się do całkowitego wyeliminowania jaj z chowu klatkowego z procesów produkcyjnych nie później niż do końca 2027 roku - napisała spółka w komunikacie prasowym.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki informuje, że w Polsce funkcjonuje jeszcze kilka firm, które wciąż nie dały żadnej deklaracji w ramach odchodzenia od sprzedaży jajek z chowu klatkowego. W tym gronie znajdziemy między innymi Eurocash (sklepy Gama, Lewiatan i Delikatesy Centrum) . Sieć E.Leclerc z kolei zadeklarowała jedynie wycofanie świeżych jaj klatkowych marki własnej.

Po weekendzie do Biedronki ustawią się kolejki. Ilość superhitów może przyprawić klientów o ból głowy
W Lidlu zacznie się już w poniedziałek. Klienci tylko na to czekali, prawdziwy hit za 50 zł
Obserwuj nas w
autor
Julia Bogucka

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Żywo zainteresowana polską polityką oraz mechanizmami zarządzającymi mediami społecznościowymi. Fanka gier komputerowych i malarstwa amatorskiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat