Dodatkowa pozycja na paragonie. Coraz więcej sklepów dolicza opłatę
Robiąc zakupy w dużych sklepach czy marketach można się spotkać z często spotykaną rzeczą. Chodzi o doliczanie do paragonu dodatkowej opłaty. Ma to związek z zachęcaniem klientów do mniejszego zużycia plastiku.
Czy klienci uważnie czytają paragony?
Konsumenci robiący zakupy w sieciach handlowych, powinni zwracać szczególną uwagę na swoje paragony. Od jakiegoś czasu pojawia się na nich nowa pozycja, o której mało kto wie. Przekonała się o tym czytelniczka Faktu.
Pewna pani dokładnie przyjrzała się swojemu dowodowi zakupu, kiedy opuszczała osiedlowy sklepik. Zauważyła na paragonie fiskalnym dodatkową opłatę , której nie była wcześniej świadoma.
Nowa pozycja na paragonie fiskalnym to opłata za zrywki, czyli wszechobecne w sklepach i marketach małe plastikowe siatki służące do pakowania owoców i warzyw .
Opłata recyklingowa w sklepach spożywczych
Zszokowana klientka sfotografowała swój paragon, jako ostrzeżenie dla innych kupujących. Co prawda opłata za zrywkę nie była wielka, bo tylko 10 groszy, ale i tak była to nowość dla czytelniczki Faktu.
Wprowadzenie opłaty za tzw. zrywki nie obowiązkowe, choć w większości dużych supermarketów w Polsce można ją już spotkać. W 2023 r. dodatkową opłatę musieli uiścić konsumenci sklepów Carrefour, Netto oraz Auchan. Ma to przyczynić się do prawidłowego stosowania plastikowych siatek, które jak dotąd były używane niezgodnie z ich przeznaczeniem.
Opłata recyklingowa to walka z plastikiem
Okazuje się, że klienci zamiast pakować w zrywki owoce czy warzywa, wkładali do nich inne artykuły spożywcze, chcąc przy tym zaoszczędzić na kupnie dużej torby. W związku z nagminnym powtarzaniem się takich sytuacji, kilka lat temu rząd nałożył obowiązek pobierania sklepom dodatkowej opłaty recyklingowej w kwocie 20 groszy.
Opłata recyklingowa obowiązuje wszystkie torby na zakupy, które są z tworzywa sztucznego. Jednak jest mały wyjątek.
Opłatę należy pobierać od wszystkich reklamówek z wyjątkiem cienkich zrywek do 15 mikrometrów, przeznaczonych na pakowanie sprzedawanej luzem żywności. Chodzi o kwestie higieniczne - wytyczne Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czytamy w serwisie "Money.pl"