biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Finanse > Dubajska czekolada to nie wszystko, oto hit komunijny w tym sezonie. Cena z kosmosu
Julia Bogucka
Julia Bogucka 28.04.2025 08:35

Dubajska czekolada to nie wszystko, oto hit komunijny w tym sezonie. Cena z kosmosu

Pierwsza komunia święta
Fot. Virginia Yunes/Getty Images/CanvaPro

Trendy komunijne niezmiennie dziwią i zaskakują wielu Polaków, szczególnie tych, którzy właśnie przygotowują własne dziecko do sakramentu. Aby zdążyć za modą, warto rozeznać się w sytuacji, bowiem choć do przyjęć pozostał miesiąc, to dużą popularność osiągnęła nowa forma celebracji tego wyjątkowego dnia. Za taki luksus trzeba jednak niemało zapłacić.

Zbliża się sezon komunijny

W Polsce uroczystości Pierwszej Komunii Świętej mają wyjątkowe znaczenie religijne, ale z biegiem lat coraz mocniej widać też ich aspekt komercyjny. Sama ceremonia, podczas której dzieci po raz pierwszy przyjmują Eucharystię, pozostaje głęboko duchowym przeżyciem dla rodzin, jednak oprawa towarzysząca temu wydarzeniu często przybiera rozbudowaną, kosztowną formę. Popularne stały się wystawne przyjęcia w restauracjach, wynajmowanie profesjonalnych fotografów, zakup drogich prezentów (jak rowery, smartfony czy biżuteria) oraz organizowanie sesji zdjęciowych.

komunia (2).jpg
Fot. Snowboy/Getty Images/CanvaPro

Branża handlowa i usługowa dostosowała się do tego trendu — sklepy oferują bogaty wybór strojów komunijnych, ozdób, zaproszeń, a nawet specjalnych pakietów prezentowych. Często mówi się, że Pierwsza Komunia stała się "małym weselem", a wydatki na organizację uroczystości potrafią sięgać kilku tysięcy złotych. Choć wiele rodzin stara się podkreślić religijny wymiar święta, rosnąca presja społeczna sprawia, że coraz trudniej oddzielić duchowe przeżycie od komercyjnego rozmachu.

Co istotne, rocznie do Pierwszej Komunii Świętej przystępuje w Polsce ok. 250–300 tysięcy dzieci. Koszty związane z organizacją Pierwszej Komunii Świętej potrafią być wysokie, w nie wlicza się stroje, przyjęcie w restauracji, prezenty i inne kwoty. Do tego dochodzi chęć sprostania najnowszym trendom, które potrafią być coraz bardziej wymyślne.

Patryk Wołosz, papież Franciszek, J.D. Vance
Tyle Obajtek zarobił w 1 dzień. Kwota szokuje
ZUS nie rozpatrzy takiego wniosku. Emerytów czeka rozczarowanie Prezent dla płatników VAT. Jest projekt zmian w limicie zwolnienia

Dubajska czekolada wciąż wiedzie prym

Na przełomie 2024 i 2025 roku dubajska czekolada stała się jednym z najgorętszych trendów kulinarnych w Polsce. Ten luksusowy przysmak, wypełniony kremem pistacjowym, pastą tahini i chrupiącym ciastem kataifi, zyskał ogromną popularność dzięki mediom społecznościowym, zwłaszcza TikTokowi i Instagramowi. Wysoka cena, sięgająca nawet 150 zł za tabliczkę, oraz egzotyczne pochodzenie sprawiły, że produkt ten stał się symbolem luksusu i pożądania.

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie, sieci handlowe w Polsce, takie jak Carrefour, Biedronka i Lidl, wprowadziły do swojej oferty dubajską czekoladę oraz inspirowane nią produkty. Carrefour odnotował, że czekolada ta znalazła się wśród pięciu najlepiej sprzedających się produktów w ich ofercie Kuchni Świata. Biedronka poszła o krok dalej, oferując pączki "Dubajska Fantazja" z pistacjowym nadzieniem, które stały się hitem Tłustego Czwartku.

czekolada dubajska.jpg
Fot. Africa Images/CanvaPro

Media obiegły również domowe przepisy na własnoręczne wykonanie dubajskiej czekolady, publikowane masowo na TikToku i YouTube, wkrótce później niemal każdy chwalił się swoją własną tabliczką tego produktu.

Trend ten zainspirował również lokalnych cukierników i producentów do tworzenia własnych wariacji na temat dubajskiej czekolady. Dubajska czekolada stała się czymś więcej niż tylko przysmakiem, osiągnęła ona status produktu luksusowego, ale dostępnego dla mas. W coraz większej liczbie cukierni pojawiają się produkty nawiązujące do tego luksusowego przysmaku. Trend dotarł również na przyjęcia komunijne.

Zobacz: Zmiany w Centralnym Rejestrze Umów: “ukrycie przed obywatelami 90 proc. wydatków publicznych”

Nowy hit komunijny wywołuje zdumienie

Restauratorzy zwracają uwagę, że koszty organizacji przyjęć komunijnych wzrosły o około 20 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Właściciel restauracji "Pod dwoma Łabędziami" w Kołobrzegu przyznaje, że ceny za osobę zaczynają się od 100 zł, a za typowe przyjęcie dla 20 gości trzeba zapłacić od 4 do 5 tysięcy złotych.

Podkreśla także, że rezerwacje na przyjęcia komunijne są dokonywane z dużym, nawet rocznym wyprzedzeniem — rodzice od razu po ogłoszeniu daty uroczystości szukają dostępnych terminów. W jego lokalu królują klasyczne potrawy — rosół oraz dania z trzech rodzajów mięs. W restauracji "Złota" w Kołobrzegu oferta jest bardziej urozmaicona, największym zainteresowaniem cieszy się tam kaczka serwowana z konfiturą z czerwonej cebuli.

Sezon komunijny zbliża się wielkimi krokami, a restauratorzy wskazują, że w tym roku absolutnym hitem przyjęć będzie tort wykonany z użyciem dubajskiej czekolady — deseru, który w ostatnich miesiącach stał się przebojem w sieci.

Dubajska czekolada, nadziewana kremem pistacjowym i ciastem kataifi znanym z baklawy, pojawiła się na rynku w 2021 roku, a kilka miesięcy temu zdobyła międzynarodową popularność. W tym roku zawitała również na stoły komunijne. Jak informuje "Fakt", szczególną popularnością cieszy się tort z dubajską czekoladą i pistacjami, jednak jego cena nie należy do najniższych — za wypiek ważący 1,5–2 kg trzeba zapłacić od 200 do 250 zł.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: