Dziś wygasają deklaracje o rezygnacji z PPK. Jeśli nie złożysz nowego oświadczenia, w kwietniu przyjdzie niższa pensja
28 lutego wygasa ważność deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). Nowe oświadczenia można składać od jutra. Jeśli pracownik nic z tym nie zrobi, zostanie z automatu zapisany do rządowego programu oszczędzania, wskutek czego od kwietnia jego pensja zmniejszy się o 2 proc.
Pracownicze Plany Kapitałowe — o co w tym chodzi?
Zgodnie z ustawą o Pracowniczych Planach Kapitałowych w tym roku odbędzie się autozapis do PPK (ma on miejsce co cztery lata oraz za każdym razem, gdy zmieniamy pracodawcę). Jest to rządowy program długoterminowego oszczędzania współtworzony przez pracownika, pracodawcę i państwo. Każda osoba mająca między 18 a 55 lat, zatrudniona na umowie o pracę bądź zleceniu zostanie z automatu zapisana do programu.
Pensja pracownika zostaje pomniejszona o 2 proc., gdyż właśnie tyle jest ściągane na poczet emerytalnego oszczędzania. Z kolei pracodawca „z własnej kieszeni” dopłaca minimum 1,5 proc. kwoty wynagrodzenia pracownika, a państwo każdego roku wpłaca na konto członka PPK 240 zł (i jednorazowo, w ramach opłaty powitalnej, przyznaje mu 250 zł).
Autozapis już za pasem
PAP przypomina, że w przypadku osób, które wcześniej zrezygnowały z oszczędzania w PPK, pracodawca ma obowiązek powiadomić o ponownym zapisie do 28 lutego. W tym samym dniu wygasa ważność deklaracji o rezygnacji z udziału w programie. Dlatego, jeśli pracownik nie złoży nowego oświadczenia, od 1 kwietnia pracodawca wznowi dokonywanie opłat do PPK (przekazywanie składek jest możliwe do 17 kwietnia).
Nową deklarację można złożyć od jutra. Będzie ona obowiązywała do złożenia wniosku o dokonywanie wpłat do PPK lub do kolejnego autozapisu, który odbędzie się w 2027 roku.
Jak zrezygnować z udziału w PPK?
W tym celu należy złożyć specjalny druk przygotowany przez Ministerstwo Finansów. W deklaracji trzeba wpisać swoje dane osobowe, określone dane pracodawcy oraz podpisać oświadczenie o rezygnacji w programie oszczędnościowym. Formularz można pobrać z internetu lub zgłosić się do działu kadr w swojej firmie.