Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Dzwonią do Polaków i pytają o PIT. Pilne ostrzeżenie
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 24.03.2024 08:49

Dzwonią do Polaków i pytają o PIT. Pilne ostrzeżenie

telefon komórkowy
Fot. Pixabay/niekverlaan

Ministerstwo Finansów alarmuje: "Otrzymujemy od podatników kolejne sygnały o próbach wyłudzenia danych osobowych przez telefon". Pod kogo tym razem podszywają się oszuści? Wyjaśniamy, na co zwrócić uwagę.

Te próby oszustw mogą zaskoczyć

Osoby chcące nielegalnie pozyskać nasze dane osobowe, potrafią być naprawdę kreatywne, dlatego często trudno jest nam zorientować się, że mamy do czynienia  z oszustwem. W ostatnim czasie Facebook zalała nowa fala prób wyłudzenia, ale pojawiły się także bardziej zaskakujące oszustwa ”na Biedronkę”. Teraz, kiedy podatnikom zostało coraz mniej czasu na złożenie PIT-ów, Ministerstwo Finansów ostrzega przed kolejnymi metodami oszustów.

Kluczowe wieści dla seniorów. ZUS zmienia termin wypłaty 13. emerytury

Nie daj się oszukać ”pracownikom KAS”

Przed oszustami ostrzega również Krajowa Administracja Skarbowa. Z powodu zbliżającego się ostatecznego terminu rozliczenia za 2023 rok, Ministerstwo Finansów coraz częściej ”otrzymuje od podatników kolejne sygnały o próbach wyłudzenia danych osobowych przez telefon". To bowiem idealny moment dla oszustów na ”telefoniczne upomnienia” czy ”prośby o sprostowanie”. Zadzwonią do nas, podszywając się właśnie za pracowników KAS lub konsultantów Krajowej Informacji Skarbowej. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, kiedy odbierzemy telefon?

O to urzędnicy nas nie zapytają

Na co dzień dysponujemy wieloma informacjami, które pomagają zweryfikować naszą tożsamość. Są to m.in. PESEL, NIP czy numer dowodu osobistego, a także rzecz jasna wszelkiego rodzaju hasła. Co jednak bardzo ważne, pracownicy administracji skarbowej nie zbierają takich informacji telefonicznie, nie potrzebują ich również do identyfikacji rozmówcy.

Podobnie w przypadku rozmowy z konsultantem banku powinniśmy raczej usłyszeć pytanie o np. nazwisko panieńskie matki niż o numer karty czy hasło do aplikacji mobilnej. Urzędnicy nigdy nie poproszą nas o ww. informacje, ani o numer rachunku bankowego. Pod żadnym pozorem nie powinniśmy również zdradzać loginu i hasła do logowania do e-Urzędu Skarbowy. Ministerstwo Finansów apeluje w tej kwestii o szczególną ostrożność.

źródło: o2.pl