Elevator pitch, czyli krótka prezentacja pomysłu na biznes
Elevator pitch, czy też elevator speech, to określenie krótkiej i zwięzłej przemowy mającej na celu zaprezentowanie odbiorcy swojej firmy, pomysłu na biznes czy innego ważnego projektu. Skąd wzięła się ta nazwa i czy należy ją rozumieć dosłownie jako pogawędkę w windzie?
Oczywiście tytułowa winda jest tylko metaforą, obrazującą taką sytuację: wsiadasz do windy razem ze swoim szefem, dyrektorem korporacji, niezwykle zajętym i trudno dostępnym człowiekiem i masz niepowtarzalną okazję, żeby zaprezentować mu swój pomysł. Twój czas to zaledwie te kilkanaście sekund, może minuta, zanim winda zatrzyma się na docelowym piętrze i oboje ją opuścicie. Jak by mogła brzmieć twoja elevator speech?
Prezentacja w minutę – czas, start!
Elevator pitch to krótka i zwięzła prezentacja skierowana zazwyczaj do konkretnej osoby lub wyselekcjonowanej grupy docelowej. Jej celem jest przedstawienie zarysu pewnego pomysłu, działalności, projektu i przekonanie odbiorcy, że nasza koncepcja jest warta uwagi, a być może również realizacji. Ze względu na ograniczony czas w prezentowanej wizji muszą znaleźć się same konkrety, najlepiej samo sedno zagadnienia, ale podane w chwytliwej, zapadającej w pamięć formie. Nasza wypowiedź powinna stanowić rodzaj zachęty do bliższego zainteresowania się naszkicowanym tematem.
Ważne cechy elevator speech
Wzorcowa przemowa typu elevator speech powinna odznaczać się określonymi cechami . Chris O'Leary stworzył listę dziewięciu słów, opisujących dobrą prezentację. Jest to tzw. zwana zasada 9C, ponieważ każde z dziewięciu słów zaczyna się w języku angielskim na tę literę. Zatem elevator pitch powinna się odznaczać: • zwięzłością (concise) – kilka lub kilkanaście zdań powinno wystarczyć, żeby przedstawić zagadnienie; • jasnością (clear) – przekaz musi być jasny, słowa zrozumiałe a intencja nadawcy komunikatu czytelna; • istotnością (compelling) – wypowiedź powinna zawierać tylko istotne wątki, samą esencję treści, które chcemy przekazać, maksymalnie skondensowane informacje; • wiarygodnością (credible) – komunikat musi budzić zaufanie słuchaczy swoją rzetelnością i profesjonalizmem; • treściwością (conceptual) – należy używać racjonalnych argumentów trafiających bardziej do rozumu odbiorców niż w ich emocje; • konkretnością (concrete) – liczą się przede wszystkim konkrety, na omawianie szczegółów przyjdzie czas później; • stosownością (customized) – chodzi o dopasowanie przekazu do odbiorcy, personalizowanie go i profilowanie względem oczekiwań, potrzeb i cech słuchaczy; należy wystrzegać się zbytniej uniwersalności; • spójnością (consistent) – przekazywane informacje nie mogą sobie przeczyć nawzajem, powinny przybierać uporządkowaną logicznie strukturę; • dialogowością (conversational) – skłonność do podejmowania rozmowy, udzielania odpowiedzi na pytania czy wyjaśnia kwestii niezrozumiałych dla odbiorców oraz rozwijania interesujących ich wątków.
Co powinno się znaleźć w elevator pitch?
O tym, co konkretnie powinno się znaleźć w elevator pitch , decyduje temat naszej prezentacji – inaczej przedstawia się własne umiejętności w czasie rozmowy o pracę, a inaczej cechy produktu lub usługi, dla których szukamy nabywców, a jeszcze inaczej założenia projektu badawczego. Nie mniej istotne jest audytorium, do którego kierujemy przesłanie, jego nastawienie, oczekiwania i cele.
Uogólniając, można wskazać kilka ważnych elementów elevator speech: nawiązanie kontaktu z odbiorcą, przedstawienie głównej idei projektu, podkreślenie atutów i korzyści płynących z oferowanego rozwiązania, określenie, na czym polega innowacyjność przedsięwzięcia i czym się ono wyróżnia na tle konkurencji.
Przyjmuje się, że przemowa powinna trwać kilkanaście sekund i składać się z nie więcej niż 200 słów. Typowymi sytuacjami zastosowania elevator pitch są na przykład rozmowy telefoniczne, podczas których sprzedawca chce szybko zainteresować rozmówcę swoją ofertą czy spotkania networkingowe, podczas których firmie zależy na przekazaniu swojej wizytówki i nawiązaniu kontaktów.
W angielskim slangu słowa „pitch” oznacza rodzaj nieformalnej rozmowy, wręcz gadki, która ma na celu, mówiąc kolokwialnie, „zbajerowanie” rozmówcy. Elevator pitch służy głównie wzbudzeniu zainteresowania odbiorcy, zasianiu ziarenka, które być może później wykiełkuje i wyda owoce. Forma prezentacji z definicji pozostaje krótka i zwięzła, na omówienie szczegółów przyjdzie czas na późniejszych etapach współpracy.
Opracowano na podstawie: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-elevator-pitch-czyli-jak-w-kilka-minut-przekonac-innych-do-swojego-projektu