Firmy sprzątające w czasie pandemii – zalecenia ECDC
Na wstępie przypominamy, że zgodnie z rozporządzeniami Ministerstwa, dezynfekcji rąk, przedmiotów i powierzchni należy dokonywać z użyciem środków o zawartości co najmniej 60% alkoholu. Najlepiej aby firmy sprzątające zaopatrzone były w produkty biobójcze, spełniające normy sanitarne (m.in.: PN-EN 1500, PN-EN 13727, PN-EN 13624, PN-EN 12791, PN-EN 14476, PN-EN 13687).
Wybierając produkty pochodzące od farmaceutycznego producenta, mamy pewność, że:
mają one potwierdzone działanie biobójcze na wirusy, bakterie i grzyby oraz udowodnioną skuteczność potwierdzoną badaniami PZH* (Państwowy Zakład Higieny),
są zarejestrowane w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. [Wykaz online]
Do rekomendowanych produktów należą:
TRISEPT MAX (zawiera 80% alkoholu i glicerynę),
TRISEPT ŻEL (zawiera 78% alkoholu, glicerynę i d-pantenol),
TRISEPT COMPLEX [więcej informacji].
Produktów biobójczych należy używać z zachowaniem środków ostrożności. Przed każdym użyciem należy przeczytać etykietę i informacje dotyczące produktu.
Jakie informacje znajdują się na etykietach produktów biobójczych:
informacja o właściwościach wirusobójczych, bakteriobójczych i grzybobójczych,
informacja o zawartości, rodzaju i stężeniu alkoholu,
informacja o ilości płynu potrzebnej do jednorazowej higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji skóry rąk,
informacja o określonym czasie potrzebnym do skutecznej dezynfekcji.
Skład w.w. produktów został wzbogacony o glicerynę i d-pantenol, które chronią skórę przed przesuszeniem i łagodzą mikrourazy.
Pandemia wyznaczyła nowe standardy
Pandemia, z którą aktualnie zmaga się praktycznie cały świat, rozpoczęła rewolucję w standardach utrzymywania higieny sanitarnej w środowisku pracy. Prognozuje się, że podwyższenie jakości usług firm sprzątających będzie trwała o wiele dłużej niż sama pandemia a prawdopodobnie zostanie wdrożona już na stałe. Pozwoli to nie tylko na uniknięcie nawrotów ataku koronawirusa, lecz także zmniejszenie ryzyka zakażeń wirusami (grypy, opryszczki, brodawczaka), bakteriami (salmonellą, E. Coli, paciorkowcem, gronkowcem) i grzybicami.
Wybrane wytyczne ustalone przez ECDC
Przy czyszczeniu publicznie dostępnych pomieszczeń zalecana jest wymiana materiałów przed przejściem do czyszczenia pomieszczeń pracowniczych
Regularnie dotykane powierzchnie należy czyścić tak często, jak to możliwe (co najmniej raz dziennie, a w miarę możliwości częściej). Przykładami takich powierzchni są: klamki, uchwyty przy drzwiach, krzesła, podłokietniki, blaty stołów, wyłączniki światła, poręcze, krany, przyciski windy itp.
Czyszczenie toalet publicznych, umywalek i pomieszczeń sanitarnych, z których korzysta wiele osób (np. w centrach handlowych lub na lotniskach), należy przeprowadzać bardzo starannie. Należy rozważyć użycie środka do dezynfekcji skutecznego przeciwko wirusom.
Personel przeprowadzający czyszczenie musi w czasie pracy stosować ŚOI. Typowy zestaw ŚOI (np. kombinezon, który jest zdejmowany i prany w ciepłej wodzie, oraz rękawiczki) stanowi wystarczającą ochronę podczas czyszczenia pomieszczeń ogólnych.
Materiały do czyszczenia należy odpowiednio oczyścić (zob. tabela poniżej) po zakończeniu każdego etapu prac.
Za każdym razem po zdjęciu ŚOI, np. rękawiczek, należy wykonać higienę rąk.
Odpady powstałe podczas czyszczenia należy utylizować w pojemniku na odpady zmieszane.
Jeśli w danym miejscu (np. poczekalni publicznej, przestrzeni biurowej, pokoju hotelowym, jak również mieszkaniu prywatnym, które służyło do samoizolacji) przebywała osoba z podejrzewanym lub potwierdzonym COVID-19, należy najpierw dobrze je wietrzyć świeżym powietrzem przez minimum godzinę, a następnie starannie oczyścić neutralnym detergentem i przeprowadzić dekontaminację powierzchni środkiem do dezynfekcji skutecznym przeciwko wirusom.
Sugeruje się używanie jednorazowych materiałów do czyszczenia.
Personel przeprowadzający czyszczenie przestrzeni publicznych, w których przebywała osoba z podejrzewanym lub potwierdzonym COVID-19, musi stosować następujące ŚOI: maska chirurgiczna, kombinezon i jednorazowy fartuch z tworzywa sztucznego, rękawiczki.
Podczas czyszczenia mieszkań prywatnych, w których pacjent z COVID-19 podlegał samoizolacji, należy stosować te same procedury.
Tabela oraz pełne wytyczne dostępne są na stronie ecdc.europa.eu
Częstotliwość dezynfekcji
W zależności od branży oraz miejsca poddawanego dezynfekcji, należy jej dokonywać z różną częstotliwością. Szczegółowe informacje są aktualizowane na stronie: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/wytyczne-dla-branz
Wybrane miejsca i przedmioty, o których, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa, musimy pamiętać podczas dezynfekcji:
telefon, smartfon, słuchawki;
terminale płatnicze, kasy fiskalne;
urządzenie do sterylizacji (autoklaw);
klawiatura komputera, myszka, laptop, kabel i wtyczka ładowarki;
powierzchnie blatów, akcesoria biurowe, długopisy;
oparcia i siedziska krzeseł, foteli, ławek;
leżanki i materace do masażu;
klucze, karta identyfikacyjna;
klamki, guziki (od windy, ekspresu do kawy, automatów z napojami), uchwyty, przełączniki światła.
Więcej informacji o skutecznych sposobach zapobiegania zakażeniom znajdziesz >na tej stronie<
Artykuł zawiera lokowanie produktów
Numer rev TRI/736/31/03/2021
Zobacz także:
Bezpieczeństwo każdego dnia – jak dbać o higienę w pracy?
Bezpiecznie i higienicznie w biurze – porady na co dzień
Bezpieczne gabinety – wytyczne i porady dotyczące dezynfekcji
Edukacja, kultura i turystyka w czasie pandemii
Wytyczne Ministerstwa dla firm logistycznych, taksówkarzy i zakładów przemysłowych
Czy dezynfekcja jest skuteczna? – Wytyczne Ministerstwa i PIP
Firmy sprzątające w czasie pandemii – zalecenia ECDC