Galerie handlowe przegrywają. W Polsce powstaje nowy rodzaj sklepów
Centra handlowe tracą swoją, dominującą dotąd, pozycję lidera na polskim rynku, co widać m.in. w procencie ich udziału w nowych przestrzeniach handlowych. Po raz pierwszy od dawna miejsce lidera zajmuje kto inny. To znaczy, że Polacy zmieniają zwyczaje zakupowe, a zarządcy galerii handlowych będą musieli się do nich dostosować.
Galerie handlowe spadają z pozycji lidera. Polacy robią zakupy gdzie indziej
Zwiastowanie handlowej śmierci galerii handlowych jest, rzecz jasna, przedwczesne, ale zmian, które ich zarządcy będą musieli wprowadzić w ramach dostosowania się do nowej rzeczywistości - już nie. Z raportu “Retail Asset Optimisation for Tomorrow”, opracowanego przez firmę Cushman & Wakefield wynika, że w Polsce wyraźnie kształtuje się właśnie trend na… parki handlowe. Brzmi podobnie? Ale to zupełnie inny podmiot na rynku, co dla galerii handlowych oznacza wyzwanie. Kolejne; bo obok stoją jeszcze inflacja, stopy procentowe, koszty eksploatacji obiektu, czy presja na realizację celów ESG (zrównoważonego rozwoju, czyli społecznej odpowiedzialności).
Zobacz też: Tesco nie zniknęło. Zarabia w Polsce coraz większe kwoty i zatrudnia pracowników
Polacy głodni latania. Ledwo pobiliśmy rekord, za chwilę ustanowimy następnyParki handlowe nowym liderem w Polsce
Parki handlowe to przestrzenie podobne do galerii - z tą różnicą, że nie oferują współdzielonej, zadaszonej przestrzeni, po której klienci mogą się swobodnie przemieszczać. Zamiast tego do poszczególnych sklepów wchodzimy “z zewnątrz”.
W konsekwencji tego rodzaju zabudowy handlowej, galerie handlowe odeszły na dalszy plan. Wszystko przy perspektywie, kiedy jeszcze niedawno - 10 lat temu - triumfy święcił e-commerce, czyli sprzedaż online, która obecnie zajęła na rynku swoje stałe, bezpieczne jak się wydaje, miejsce, z poziomem ok. 8 proc. transakcji. Dla porównania: w I. kwartale br. w budowie pozostawało 400 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego centra handlowe stanowiły jedynie… 18 proc.
[…] w 2024 roku dominuje przesłanie, że retail to nie tylko sklepy, ale także przestrzenie do budowania społeczności, promujące zdrowie i wellbeing. Jednocześnie widać przywiązanie konsumentów do robienia zakupów w fizycznych punktach sprzedaży, co kieruje uwagę sieci handlowych na nowe rozwiązania budujące pozytywne doświadczenia zakupowe, aby przyciągać klientów - czytamy w raporcie.
Z danych przywoływanych przez serwis portalspozywczy.pl wynika, że wśród tegorocznych inwestycji parki handlowe odpowiadają łącznie za 92 proc. transakcji, podczas gdy centra handlowe za 8 proc. Najwięcej nowych obiektów handlowych w pierwszej połowie 2024 r. powstało na Śląsku, gdzie otwarto ich 5, o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw. GLA.
Zobacz też: Prezydent chce przemeblować Polskę. Prosi premiera Tuska o nowe województwa na mapie kraju
Galerie handlowe nie upadną. Zmienią swoją funkcjonalność
Z raportu wynika, że - w konsekwencji zmian na rynku - centra handlowe muszą przystąpić do zmian wewnątrz swoich przestrzeni, by zachować odpływających klientów, którzy narzekają m.in. na tłumy.
Centra handlowe to miejsca, które powinny oferować coś więcej niż punkty sprzedaży. Zróżnicowany i szeroki tenant-mix (przemyślany dobór najemców, czyli sklepów - red.) oraz odpowiedni dobór oferty gastronomiczno-rozrywkowej czy też innych usług jest istotnym elementem pozycjonowania centrów jako miejsc do spędzania czasu.
W tym kontekście analiza wskazuje na trend “social shoppingu”, czyli tendencji do zmiany centrów handlowych jako destynacji do spędzania wolnego czasu, utożsamiania ich z miejscami spotkań i interakcji, a nie przestrzeni do zaspokajania potrzeb zakupowych.
Klienci szukają nie tylko produktów, ale również doświadczeń, możliwości nawiązywania kontaktów i budowania relacji. Centra handlowe mogą stać się platformą dla lokalnych przedsiębiorców, artystów i społeczności, oferując im przestrzeń do prezentacji i sprzedaży swoich produktów - czytamy.
Paulina Bauer, szefowa działu retail firmy Cushman & Wakefield punktuje, że w tych aktywnościach zarządcy galerii handlowych musza szukać rozwiązań. Organizacja wydarzeń, warsztatów: “Obiekty, które sprostają tym wyzwaniom mogą zapewnić sobie przewagę nad konkurencją” - wymienia.
Wyzwania środowiskowe
Zmiana nastrojów konsumenckich to jedno, innym, być może większym wyzwaniem, jest dostosowanie się do regulacji ESG, czyli zrównoważonego rozwoju.
[…] obiekty handlowe mają przed sobą również wyzwania związane z niedawno przyjętym nowym recastem dyrektywy EPBD, mówiącym między innymi o zmniejszaniu energochłonności budynków i konieczności badania śladu węglowego w całym cyklu jego życia - przywołuje Katarzyna Lipka, Dyrektorka Działu Doradztwa Strategicznego i ESG w Cushman & Wakefield w Polsce.
To oznacza, że galerie handlowe będą się zmieniać na naszych oczach; najpierw audyt, później rewolucja.