BiznesINFO.pl Polska i Świat Restrykcyjne przepisy dla hulajnóg już na wiosnę? Zmieni się bardzo dużo
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Restrykcyjne przepisy dla hulajnóg już na wiosnę? Zmieni się bardzo dużo

11 września 2020
Autor tekstu: Kasper Starużyk

Hulajnogi od dłuższego czasu są przedmiotem dyskusji w Polsce. Okazuje się, że mogą one stwarzać niebezpieczeństwo dla wielu użytkowników ruchu drogowego – pieszych, rowerzystów, ale także samych użytkowników hulajnóg. Trwają prace nad rozwiązaniami prawnymi dla elektrycznych hulajnóg. Swój projekt ma Ministerstwo Infrastruktury, a nad innym pracuje resort sprawiedliwości. Jak będą wyglądały ostatecznie przepisy?

Przepisy dla hulajnóg

Projekt Ministerstwa Infrastruktury zakładał pewien kompromis. Urządzenia Transportu Osobistego, którymi prawnie miały stać się hulajnogi elektryczne, miały zostać zrównane z rowerami i tak traktowane w prawie o ruchu drogowym. Oznaczałoby to, że hulanogiści musieliby poruszać się po drogach dla rowerów, a w przypadku ich braku po drogach, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, a w szczególnych sytuacjach po chodniku. Kompromis został osiągnięty, a rozwiązanie prawne zaproponowane przez resort jest najbardziej logiczne? Być może, jednak ostatnie Forum Ekonomiczne w Karpaczu przyniosło niespodziewane informacje. Ku uciesze miejskich aktywistów i ogromnemu rozczarowaniu samochodowego lobby zaproponowano zupełnie inne rozwiązania.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, podczas FE w Karpaczu wskazał, że UTO zobligowane będą do poruszania się po jezdniach. Dzięki temu uda się rozwiązać problem jakim jest zagrożenie ze strony hulajnóg elektrycznych wobec rowerzystów i pieszych, szczególnie niewidomych. Wyjazd hulajnóg na jezdnię spowoduje, że na chodnikach i ścieżkach rowerowych zrobi się więcej miejsca.

Jakie są dokładne plany resortu infrastruktury? UTO miałyby się poruszać po jezdniach dróg publicznych tam, gdzie maksymalna dopuszczona prędkość nie przekracza 50 km/h, a pojazdy miałyby jeździć maksymalnie blisko skraju jezdni. Wypuszczenie hulajnóg na jezdnie będzie oznaczało uspokojenie miejskiego ruchu. Kierowcy będą musieli zachować większą rozwagę i ostrożność podczas poruszania się po miastach. Czy decyzja w takim wymiarze wejdzie w życie? Kierowcy tak łatwo odpuścić nie chcą i wskazują, że w razie zachwiania równowagi osoby korzystające z hulajnóg mają większe szanse na przeżycie w przypadku poturbowania przez rower niż samochód. Zdaje się zatem, że spór wokół UTO jeszcze będzie trwał.

Obserwuj nas w
autor
Kasper Starużyk

Redaktor naczelny Biznesinfo. Wcześniej w Bankier.pl, gdzie zajmował się wyszukiwaniem najciekawszych informacji gospodarczych z Polski i świata. Dziennikarską pasję odkrył na festiwalu reklamowym Golden Drum w Słowenii. Absolwent ekonomii na wydziale prawa, administracji i ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także copywritingu w Szkole Mistrzów Reklamy. Miłośnik historii Hanzy i Morza Bałtyckiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat