Jak złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego? Można to zrobić przez internet
Szacuje się, że w bieżącym roku konieczne będzie wydanie nawet 3 mln nowych dowodów osobistych. Około 2 mln z już wydanych straci ważność, do obiegu trafi też milion nowych dokumentów, co jest potrzebą wynikającą z osiągnięcia pełnoletniości lub zmiany danych. Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć przez internet.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego
Pod koniec zeszłego roku wprowadzono możliwość składania wniosku o wydanie dowodu osobistego przez internet. Co prawda niektóre czynności i tak trzeba będzie podjąć osobiście w urzędzie, niemniej dużą część formalności można wypełnić w Sieci. Aby tego dokonać, należy się w pierwszej kolejności udać pod adres mobywatel.gov.pl.
Tam należy zalogować się z użyciem Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej lub podpisu kwalifikowanego oraz wybrać pozycję Złóż wniosek. Następnie wybieramy powód, dla którego ubiegamy się o wydanie dowodu, by w końcu wybrać odpowiedni urząd. Warto zwrócić uwagę, że musi to być urząd, w którym będziemy mogli się pojawić osobiście w ciągu 30 dni.
Rekordowa liczba wyłudzeń kredytów. Jak zastrzec numer PESEL?Co należy przygotować?
Kolejny element wniosku to podpis osobisty – do wnioskodawcy należy decyzja, czy życzy sobie go na dowodzie. Jest to podpis elektroniczny, który sprawi, że wydany dokument będzie stanowił e-dowód. Dzięki temu możne on służyć jako cyfrowy ekwiwalent podpisu równoważny z odręcznym w dokumentach, w których stroną są instytucje publiczne lub przedsiębiorstwa. W drugim przypadku konieczne jest uzyskanie na to zgody obu stron.
Na dalszym etapie konieczne jest dostarczenie do systemu zdjęcia. W wersji internetowej wniosku przewidziano konkretne wymogi. Zdjęcie, które chcemy wczytać musi mieć wymiary minimum 392 na 633 pikseli i mieć wielkość maksymalną 2,5 MB. W przypadku osób, które zdjęcia do dokumentów wykonują w nakryciu głowy lub ciemnych okularach, konieczne jest ponadto wczytanie w postaci załącznika odpowiedniego oświadczenia.
W ostatnim kroku należy uzupełnić dane kontaktowe, jeśli jakichś brakuje w naszym koncie w mObywatelu. Dalej zatwierdzamy – do wyboru są te same metody, co w przypadku logowania do mObywatela. Na naszą skrzynką mailową powinno trafić potwierdzenie złożenia wniosku.
Po złożeniu wniosku
Teraz czas na wizytę w odpowiednim urzędzie, który wskazaliśmy we wniosku. Mamy na to 30 dni. Osobista wizyta jest konieczna, aby pobrać odciski palców i wzór podpisu, który będzie widniał na dowodzie. Na wydanie dowodu czeka się do 30 dni od uzupełnienia. Całość procedur jest bezpłatna. To, czy dokument jest gotowy do odbioru można w mObywatelu – wystarczy wprowadzić numer wniosku. Gotowy dowód osobisty należy odebrać w urzędzie osobiście.