Jakie są najczęstsze metody wyceny przedsiębiorstw?
Firma nie zawsze ma jednego właściciela przez cały okres jej trwania. Nie tak dawno było głośno chociażby o przejęciu przez PKO Bank Polski – Idea Bank. Z kolei francuski Iliad w zeszłym roku przejął sieć Play. Zanim jednak dojdzie do przejęcia, kupujący podmiot chce poznać wartość rynkową danego przedsiębiorstwa. Jakie są najczęstsze metody wyceny przedsiębiorstw?
Czym jest wycena przedsiębiorstw?
Wycena przedsiębiorstw jest procesem, który składa się z poszczególnych etapów. Na samym początku ustala się cel wyceny przedsiębiorstwa, który może dotyczyć właśnie chęci sprzedania firmy. Zanim przejdzie się do skutecznej wyceny przedsiębiorstwa, należy najpierw wykonać analizę potrzeb. Dzięki temu będziemy mogli dokonać wyboru odpowiedniej metody, aby określić wartość firmy. Warto jednak wspomnieć, że nie zawsze założenie kryjące się za wyceną przedsiębiorstwa, jest związane z przejęciami. Jeśli np. dokonujemy oceny wartości w celu jak najlepszego podejmowania decyzji zarządczych w firmie, przyjmujemy przy wycenie założenie, że firma będzie kontynuowała działalność.
Wycena przedsiębiorstwa w celu sprzedania firmy
Jak już było wspomniane, najczęściej wyceny przedsiębiorstwa dokonuje się w celu sprzedania firmy. Mówiliśmy również o tym, jak ważne są założenia poprzedzające dokonanie oszacowania wartości działalności. W przypadku sprzedaży możemy przyjąć dwa założenia:
-
likwidacja działalności w sytuacji nieprzymusowej – w przypadku, kiedy zbywamy aktywa firmy, ale nie pod presją czasu, najważniejsza jest sprzedaż po jak najkorzystniejszej cenie;
-
likwidacja działalności w sytuacji przymusowej – w tej sytuacji szybkość dokonania sprzedaży jest ważniejsza od ceny przedsiębiorstwa;
-
likwidacja zbędnych aktywów – mówimy o tym w sytuacji, kiedy sprzedaży ulega funkcjonalnie zorganizowana część mienia, która jest częścią majątku przedsiębiorstwa.
Jakie są najczęstsze metody wyceny przedsiębiorstw?
Jaką metodę wyceny przedsiębiorstwa wybierzemy, to już zależy od przyjętych założeń. Omawialiśmy je powyżej. Mamy do czynienia z trzema głównymi metodami wyceny przedsiębiorstw:
-
majątkowe metody wyceny przedsiębiorstw;
-
dochodowe metody wyceny przedsiębiorstw;
-
porównawcze metody wyceny przedsiębiorstw.
Do najczęściej wykorzystywanych metod majątkowych należą: metoda wartości skorygowanych aktywów netto, metoda wartości likwidacyjnej oraz metoda wartości odtworzeniowej. Z kolei do najpopularniejszych dochodowych metod wyceny przedsiębiorstw wlicza się: metodę zdyskontowanych przepływów pieniężnych DCF, metodę zdyskontowanych zysków oraz metodę zdyskontowanych dywidend.
Majątkowe metody wyceny przedsiębiorstw
Metoda ta określa wartość przedsiębiorstwa na podstawie oznaczenia poszczególnych aktywów pomniejszonych o pasywa obce. Pamiętać jednak przy tym należy, że minusem tego wyboru jest fakt, że pomija się wartość wynikającą z zorganizowanego wykorzystania wyceny przedsiębiorstwa. Czyli prostszymi słowami można powiedzieć, że metoda majątkowa wyceny firmy zakłada, że wartość działalności to głównie składnik majątku. Na ten rodzaj szacowania wartości firmy decydują się przede wszystkim niewielkie przedsiębiorstwa.