Kierowcom grozi nawet 5 tysięcy kary. Od niedawna obowiązują nowe przepisy
Niedawno weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z dnia 21 listopada 2024 roku. Nowe regulacje sporo ułatwiają firmom transportowym, jednak pojawiły się również znaczące ograniczenia. Za naruszenia przewidziane są wysokie kary.
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym
Aktualizacje związane z transportem drogowym, które obowiązują w 2025 roku, są związane z wdrożeniem unijnych przepisów w tym temacie. Zgodnie z tymi regulacjami polskie firmy do przewożenia towarów mogą wynajmować ciężarówki za granicą, w krajach członkowskich i tych, które wchodzą w skład Europejskiego Terenu Gospodarczego. Wcześniej pojazd musiał być zarejestrowany w Polsce.
Ten przepis ma również odwrotne zastosowanie. Polskie firmy mogą wynajmować swoje pojazdy zagranicznym przedsiębiorstwom, jeśli zostaną spełnione określone warunki. Aktualizacja wiele ułatwia, jednak nakłada również ograniczenia. Nieprzestrzeganie nowych regulacji może skutkować dotkliwymi karami finansowymi.
Zmiany w przepisach transportu drogowego
Firmy zarejestrowane w innych krajach Unii Europejskiej lub EOG mogą wynajmować polskie ciężarówki do przewozów na terenie Polski. Umowa najmu musi być jednak zgodna z rozporządzeniami WE i dotyczyć jedynie pojazdu. Kierowcą może być jedynie osoba zatrudniona przez najemcę, a auto w okresie obowiązywania umowy ma pozostawać w wyłącznej dyspozycji przedsiębiorstwa, które ją zawarło. Za odstępstwa od tych przepisów grozi kara w wysokości 5 tysięcy zł.
Natomiast kiedy polska firma wynajmuje zagraniczny pojazd w celach zarobku transportowego, może to zrobić maksymalnie na okres trzech kolejnych miesięcy w roku kalendarzowym. W przypadku niezarobkowego transportu towarów maksymalny termin to dwa miesiące. Naruszenie tych zasad również skutkuje 5 tysiącami zł kary.
Kontrole przewozów kabotażowych
Unijne przepisy, na skutek których zaktualizowano w Polsce ustawę o transporcie drogowym, nakładają również na państwa członkowskie obowiązek kontroli przewozów kabotażowych. W związku z powyższym Główny Inspektor Transportu Drogowego, Komendant Główny Policji oraz Szef Krajowej Administracji Skarbowej muszą wprowadzić jednolitą krajową strategię przeprowadzania wspomnianych kontroli.
Z tego powodu należy spodziewać się kolejnych zmian w przepisach. Strategia kontroli ma zostać wprowadzona jeszcze w pierwszym kwartale 2025 roku i będzie aktualizowana co dwa lata.