Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Technologie > Kody kreskowe znikną. Rewolucja zacznie się od Żabki i Biedronki
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 02.07.2024 14:21

Kody kreskowe znikną. Rewolucja zacznie się od Żabki i Biedronki

kod kreskowy
Fot. East News/Science Photo Library

Nadchodzi koniec kodów kreskowych. Po 50 latach zastąpią je nowe oznaczenia o podobnych zastosowaniach i jeszcze większych możliwościach. Zmiany dostrzeżemy także w Polsce - zamiar wdrożenia nowego systemu zadeklarowały już m.in. Żabka, Biedronka czy Auchan.

Koniec kodów kreskowych po 50 latach

Pierwszy kod kresowy został zeskanowany niemal dokładnie 50 lat temu - 26 czerwca 1974 w amerykańskim Ohio. Organizacja odpowiadająca za rozwój standardu, GS1, opublikowała przy tej okazji stanowisko, że czas już, aby system informacji o produktach bazujący na kodach kreskowych przeszedł na zasłużoną emeryturę.

Choć kody kreskowe stały się podwaliną dla całych sektorów gospodarki i trudno sobie wyobrazić bez nich rozwój handlu w ostatnich dekadach, to mają swoje ograniczenia. Dlatego GS1 prowadzi już prace nad wdrożeniem nowego systemu, dzięki któremu o produktach będzie można pozyskiwać więcej informacji niż dotychczas. Trwają także rozmowy z sieciami handlu detalicznego, które będą wdrażać nowy standard w swoich sklepach.

Koniec z kosztownymi utrudnieniami dla użytkowników - nowe smartfony będą zbudowane inaczej

Nowy standard dostarczy więcej danych

Kody kreskowe mają zostać zastąpionej przez system GS1 QR, czyli standaryzowany przez organizację wariant kodów QR. Dzięki temu kody będą mogły przechowywać i dostarczać zarówno sieciom, jak i końcowym konsumentom informacje odpowiadające ich rosnącym potrzebom.

Zobacz: Zaskakujący pomysł wielkiej sieci. Ceny mogą zmienić się w każdej chwili

GS1 QR, oprócz identyfikatora, nazwy produktu i jego ceny, po zeskanowaniu wywołają takie informacje, jak kraj produkcji towaru, skład, alergeny, możliwości recyklingu czy ślad węglowy. Całość będzie można spersonalizować, dzięki czemu sieci będą mogły dostosowywać dane pozyskiwane z nowych kodów do wymagań swoich klientów. Zbędne staną się montowane w sklepach czytniki kodów, bo QR na produktach będzie mógł skanować każdy z użyciem swojego smartfonu.

Pierwsze wdrożenia w Polsce

Standard GS1 QR jest już testowany w 48 krajach, przez największych producentów, jak  koncerny PepsiCo, Procter & Gamble czy przez sieć Carrefour. Te podmioty planują wdrożyć nowe kody do 2027 roku. W Polsce podpisano w tym celu pierwsze listy intencyjne. W pierwszej kolejności kody kreskowe mogą zniknąć ze sklepów franczyzy Żabka oraz marketów Biedronka i Auchan.

Powiązane
haker
Quiz sprawdzi, czy jesteś bezpieczny w internecie. Jeśli nie zdobędziesz 7/10 pkt., możesz mieć kłopoty