Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Handel > Koniec z odgrywaniem lekarza w reklamach wyrobów medycznych
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 02.01.2023 14:03

Koniec z odgrywaniem lekarza w reklamach wyrobów medycznych

pan ze stocka lekarz
Biznesinfo

Z początkiem stycznia zaczął obowiązywać zakaz reklamowania produktów medycznych przez farmaceutów i lekarzy oraz aktorów, którzy ich udają. To efekt ustawy o wyrobach medycznych, która weszła w życie w kwietniu 2022 roku.

Zakaz dotyczy zarówno spotów reklamowych, jak i billboardów. Kampanie edukacyjne nie są objęte tymi przepisami.

Nie zobaczymy już lekarzy w reklamach

Renata Jeziółkowska, rzecznik prasowy Naczelnej Rady Lekarskiej przyznaje, że zdaniem samorządu lekarskiego uniemożliwienie wykorzystywania wizerunku lekarza w reklamach to dobry kierunek.

Wszystko dlatego, iż relacja między lekarzem a pacjentem musi opierać na zaufaniu, a jeśli w reklamach występują aktorzy wcielający się w role farmaceutów, lekarzy, pielęgniarek czy ratowników, wprowadza to ludzi w błąd.

W sytuacjach wątpliwości zdrowotnych pacjenci powinni polegać na wiedzy lekarza a nie na przekazach reklamowych. Przekaz reklamowy nie powinien być budowany na autorytecie lekarza, ograniczenia są więc słuszne. W przypadku tak szczególnego obszaru jakim jest zdrowie, nie należy mieszać komercyjnych reklam ze skojarzeniami z poradami lekarskimi — pisze Renata Jeziółkowska w komentarzu udzielonym redakcji Biznesinfo.

Z kolei Łukasz Jankowski, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, zwraca uwagę na łamach portalu money.pl, iż w wyniku takich praktyk w gabinetach dochodziło do sytuacji, w których pacjent przywoływał jakąś reklamę i tłumaczył, że występujący w niej lekarz polecał przy pojawieniu się takich samych objawów inny lek. To oznacza, że nie każdy był w stanie ocenić, czy w reklamie pojawił się prawdziwy specjalista, czy ktoś, kto go tylko udaje.

To nie koniec zmian

W wyniku ustawy zakazane jest również bezpośrednie wzywanie dzieci, ich rodziców oraz innych dorosłych do zakupu reklamowanych produktów medycznych. Działania promocyjne nie mogą też dotyczyć wyborów nieprzeznaczonych dla laików (czyli w rozumieniu przepisów: pacjentów, konsumentów, importerów, dystrybutorów oraz zwykłych użytkowników internetu).