Książki biznesowe, które warto przeczytać. Ranking 10 najlepszych
Książki biznesowe, które warto przeczytać prowadząc firmę, rozpoczynając własny biznes czy szukając sposobu na rozwój swojej kariery. Warto sięgnąć nawet po jedną z nich i poznać tajniki biznesu, komunikacji z ludźmi i osiągania swoich celów.
Książki biznesowe, które warto przeczytać:
1. Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi - Dale Carnegie
Sekretem sukcesu tej książki jest jej prostota. Reguły zawarte w niej nie wydają się być bardzo “oryginalne”, jednak dokładne poznanie ich, rozłożenie na “czynniki pierwsze” pozwala lepiej rozumieć ludzi, wpływać na nich, zmieniać ich nawyki i zdobywać to, czego się pragnie. Wiele zasad podanych w książce jest ponadczasowych i, co najważniejsze, nie są tylko teorią.
2. Menedżer skuteczny - Peter F. Drucker
Drucker wyjaśnia, jak mimo faktu, że istnieją “urodzeni przywódcy”, można rozwijać pewne umiejętności, aby stać się lepszym menedżerem. Autor przedstawia w książce pięć cech skutecznego menedżera, wyłonionych na podstawie obserwacji i współpracy z wieloma kierownikami. Peter Drucker to jeden z czołowych myślicieli, praktykujących i analizujących zarządzanie, autorytet świata biznesu.
3. Business Adventures - John Brooks
Nie jest to poradnik, a zbiór jego artykułów dla „New Yorkera” jeszcze z lat 60. Czy artykuły biznesowe sprzed połowy wieku mogą się jeszcze komuś przydać? Jak napisał w recenzji książki Bill Gates na swoim blogu, to prawda, że wiele elementów biznesu się zmieniło. Jednak jego podstawy nie. Ta książka nie ma charakteru porad “jak osiągnąć sukces”. Jest to 12 artykułów, w których autor zgłębiał jeden problem na podstawie jednej firmy, przytaczając losy kilku postaci.
4.Sztuka wojenna - Sun Zi
Sztuka Wojenna to traktat liczący już blisko 2500 lat autorstwa Sun Zi. Wciąż inspiruje i uczy jak odnieść sukces, nie tylko na polu bitwy, ale i również w sytuacjach niezwiązanych bezpośrednio z prowadzeniem wojny. Powszechnie wykorzystywany jest własnie przez osoby zarządzające w firmach i prowadzące swój biznes czy grające na giełdzie.
5. Myśląc, szybko i powoli - Daniel Kahneman
Laureat Nagrody Nobla i psycholog Daniel Kahneman dzieli wzorce myślowe na dwa sektory: impulsywny i emocjonalny System 1 oraz logiczny i celowy System 2. Wiedza o tym, kiedy korzystasz z jednego - a powinieneś używać drugiego - może być kluczem do podejmowania lepszych i skuteczniejszych decyzji biznesowych.
6. The Wisdom of Failure: How to Learn the Tough Leadership Lessons Without Paying the Price - Laurence G. Weinzimmer, Jim McConoughey, Larry Weinzimmer
Książka typu “how-not-to” pomagające uniknąć błędów i porażek. Nie zawsze “trzeba uczyć się na własnych błędach”. W tym wspólnym dziele autorzy uczą jak nie popełniać błędów osób i firm, które badali przez 7 lat pracy nad książką.
7. Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności - David Allen
Getting Things Done to książka, która, jak twierdzi autor, powstała właśnie po to, byś mógł wreszcie zwolnić tempo i uwolnić się od wiecznej presji zegarka. Jest to prosty podręcznik, który pomoże ci uporać się z nadmiarem obowiązków i stworzyć racjonalny system zadań i osiągnąć wewnętrzną równowagę.
8. Strategia błękitnego oceanu - W. Chan Kim i Renée Mauborgne
“Strategia błękitnego oceanu” odrzuca prawdy znane w biznesie od lat i tworzy własny pomysł na rozwój firmy. Według autora trzeba znaleźć swój “błękitny ocean”, gdzie konkurencja nas nie dosięgnie. W książce przedstawionych jest kilkadziesiąt przykładów historii, strategii, taktyk i działań różnych firm w 30 branżach, które odkryły swój błękitny ocean.
9. Tworzenie modeli biznesowych - Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
To doskonała książka dla początkujących przedsiębiorców – w bardzo prosty sposób tłumaczy główne elementy rozwijania firmy od zera, uczy skalowania modeli biznesowych, zmiany koncepcji w zależności od zmian zachodzących na rynku. Pozycja szczególnie polecana dla osób, którym zależy na poznaniu podstaw biznesu.
10. Wojna o pieniądz: prawdziwe źródła kryzysów finansowych - Song Hongbing
Ostatnia pozycja to raczej ciekawostka, chociaż nie bezużyteczna dla przedsiębiorców. Autor w niej pisze, że prawdziwe źródła kryzysów finansowych wcale nie tkwią tam, gdzie ich się poszukuje. Książka chińskiego analityka finansowego pozwala poznać “charakter” współczesnego pieniądza.