Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Finanse > Kto ma prawo do odszkodowania z ZUS? To pokaźna kwota, są pewne warunki
Paweł Makowiec
Paweł Makowiec 13.12.2023 15:11

Kto ma prawo do odszkodowania z ZUS? To pokaźna kwota, są pewne warunki

Centrala ZUS i list
BiznesINFO

Zwolnienie lekarskie uprawnia daną osobę nie tylko do pobierania zasiłku. Okazuje się bowiem, że można również otrzymać odszkodowanie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Diabeł tkwi jednak w szczegółach.

Zwolnienia lekarskie, a zwolnienie z ZUS

Bardzo często zdarza się, że z powodu niedogodności zdrowotnych pracownik zmuszony jest się udać na zwolnienie lekarskie. Najczęściej jest to zwykłe przeziębienie albo grypa, przez co nieobecność zwykle trwa około tygodnia.

Problem pojawia się przy poważniejszych sprawach, które powodują znacznie dłuższą nieobecność. Jak wynika z doniesień serwisu biznes.interia.pl, może się tak stać w efekcie choroby zawodowej bądź wypadku przy pracy. Efektem jest bowiem długotrwała lub trwała niezdolność do pracy.

Gorące posiłki i napoje za darmo. Obowiązki pracodawcy w zimę mogą zaskoczyć

Można uzyskać odszkodowanie

W trakcie przebywania na zwolnieniu lekarskim, pracownik naturalnie otrzymuje zasiłek. Jednakże, jeżeli zostanie stwierdzona niezdolność do pracy, zyskuje on również prawo do odszkodowania. Pieniądze są wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, jednak droga do ich uzyskania jest dość kręta.

Kluczowym warunkiem jest to, jakiego typu niezdolność została stwierdzona. Jeżeli mowa o trwałej niezdolności do pracy, to wniosek o odszkodowanie można składać od razu; jednakże w przypadku długotrwałej niezdolności, pracownik musi być na zwolnieniu przez min. pół roku. Dopiero wtedy może się starać o pieniądze.

Wniosek od odszkodowanie do ZUS. Dokumenty są kluczowe

Oprócz wniosku do ZUS o przyznanie odszkodowania, wnioskodawca musi przygotować kilka załączników. W przypadku choroby zawodowej, potrzebna jest decyzja stwierdzająca ten fakt - za jej wydanie odpowiedzialny jest państwowy inspektor sanitarny. Jeżeli doszło do wypadku przy pracy, konieczna będzie karta wypadku bądź protokół ustalenia okoliczności i przyczyn, a także uprawomocniony wyrok sądu pracy. Najwcześniej miesiąc przed składaniem dokumentów należy również zdobyć zaświadczenie OL-9 dotyczące stanu zdrowia.

Podstawą kwot wypłacanych w ramach odszkodowania jest 20 proc. przeciętnego wynagrodzenia w stosunku do każdego procenta uszczerbku na zdrowiu. Ten z kolei jest wart 1269 zł, co w zależności od stopnia niezdolności może dawać spore sumy. Są jednak i z góry ustalone kwoty - na najwięcej mogą liczyć małżonkowie bądź dzieci zmarłego ubezpieczonego, niezależnie czy są uprawnieni osobno czy jednocześnie - zostanie im bowiem przyznane 114 231 zł.

źródło: biznes.interia.pl