BiznesINFO.pl Polska i Świat Motorniczych nie ma i nie będzie. Gigantyczna luka na rynku pracy
Domena publiczna

Motorniczych nie ma i nie będzie. Gigantyczna luka na rynku pracy

17 września 2023
Autor tekstu: Magdalena Madoń

Zawód motorniczego znajduje się w poważnym kryzysie. Wiele osób odchodzi z pracy już po kilku tygodniach. Do pracy nie zachęcają również zarobki.

Połowa motorniczych odpada na etapie szkolenia

Początkujący motorniczy nie ma łatwo. Jak czytamy w informacji prasowej przesłanej przez Idea HR Group dla wielu trudne jest już samo szkolenie.

- Jeżeli kurs zaczyna 30 osób to 15 nie wytrzymuje do końca. Część odpada na etapie nauki praktycznej, inni nie radzą sobie z psychotestami. Jeżeli z jednej grupy do pracy przyjmowana jest połowa to uznawane jest to za sukces - mówi Anna Sudolska, ekspertka rynku pracy.

Darmowa komunikacja miejska dla seniorów. Jest jeden warunek

Wynagrodzenia nie są satysfakcjonujące

Wynagrodzenia motorniczych w Polsce to kwoty rzędu 4600 do 7000 zł brutto. Średnia pensja motorniczego waha się od 5500-6000 zł brutto.

- To nie są satysfakcjonujące pieniądze. Nie za tak ciężką i odpowiedzialną pracę. Motorniczy  zaczynają prace, ale rezygnują po kilku tygodniach, gdy okazuje się, że poziom stresu jest
nieproporcjonalny do zarabianych pieniędzy – mówi Anna Sudolska. Ekspertka zwraca uwagę, że brakuje chętnych.

-Słyszałam już od wielu kandydatów, że wstawanie o 4 rano, brak regularnych przerw i wieczny stres to nie jest zakres konsekwencji zawodowych, który może wynagrodzić pensja na poziomie 5 tysięcy złotych – dodaje.

Ile powinno zatem wynosić wynagrodzenie motorniczych? Zdaniem ekspertki powinny być to kwoty satysfakcjonujące - jak twierdzi, nie mogą być kwoty niewiele wyższe od płacy minimalnej.

Utrudnienia dla pasażerów

Braki motorniczych mają wpływ na komfort pasażerów. Przykładowo w Szczecinie brakuje około 40 motorniczych, w związku z tym Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zapowiedział ograniczenia w kursowaniu niektórych linii. Nowy rozkład jazdy się jeszcze nie pojawił.

Spółka Tramwaje Szczecińskie przyznała, że stara się nadrabiać  zaległości, organizując kolejne darmowe kursy i ma nadzieję stopniowo uzupełnić braki kadrowe, informuje Kurier Szczeciński.

Opłaty za szlak na Gubałówkę. Jest ostateczna decyzja sądu
Obserwuj nas w
autor
Magdalena Madoń

Redaktor Biznesinfo. Wcześniej copywriter oraz młodsza księgowa. Absolwentka rachunkowości i controllingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. W wolnym czasie bierze czarodziejski flet i gra w orkiestrach dętych.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat