Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Myjnie samochodowe ukrywają to przed klientami. Trik za 20 tys. zł popularny także na parkingach
Michał Górecki
Michał Górecki 12.08.2024 22:51

Myjnie samochodowe ukrywają to przed klientami. Trik za 20 tys. zł popularny także na parkingach

Myjnia samochodowa
Fot. autorstwa freepik</a>

Myjnie samochodowe naruszają przepisy podobnie, jak robią to właściciele parkingów - wynika z najnowszego badania, przeprowadzonego i podsumowanego przez urzędników UOKiK, po kontrolach praktyk 209 przedsiębiorców w tego sektora. Większą skalę zaobserwowano u podmiotów prowadzących parkingi, choć różnice nie były znaczne.

Kontrola UOKiK: oszustwa na 30 proc. parkingów i 17 proc. myjni

UOKiK podsumowuje kontrolę 209 podmiotów prywatnych z sektorów myjni samochodowych i parkingów. W sumie w całej Polsce na potrzeby tego raportu przeanalizowano praktyki biznesowe na 84 parkingach i 125 myjniach samochodowych. Z tej liczby nieprawidłowości potwierdzono na 26 parkingach (ponad 30 proc.) i 22 myjniach (ponad 17 proc.). Główne przewinienie jest podobne i prowadzi do drenowania naszych portfeli. 

Zobacz też: Polska straci imigrantów. "Brain-waste" to dramat, zbliżamy się do Grecji, Włoch i Hiszpanii

Nie ma prądu, ani telewizora. I tak musi zapłacić... abonament RTV

Trik za 20 tys. zł. Tak oszukują na myjniach i parkingach

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, relacjonując badanie, punktuje, że głównym przewinieniem jest nieprawidłowe informowanie klientów o cenach obowiązujących w ramach danej usługi (parking lub myjnia). Przybiera to różne formy; przez najprostsze - całkowity brak cenników - po nieco bardziej wyrafinowane; jak prezentowanie ceny w przedziale (od-do). 

Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdziliśmy brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług - rekapituluje.

Wszystkie wymienione praktyki są niezgodne z prawem - cena każdorazowo musi być jednoznaczna. W przeciwnym razie - podmiot prowadzący działalność narażony jest na karę.

Za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdziliśmy nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożyliśmy kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.

Zobacz też: Polak lubi dużo i tanio. Dyskonty drugim domem, rabaty ulubioną rozrywką, karta lojalnościowa celem

Nieprawidłowości na myjni albo parkingu. Co robić?

Urząd przypomina przy tym, że podobne nieprawidłowości kierowca może każdorazowo zgłaszać. Warto zapamiętać kilka podstaw z tego zakresu.

  • Wjeżdżając na parking powinieneś wiedzieć, ile zapłacisz – cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości,
  • Masz prawo wiedzieć dokładnie, ile zapłacisz za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie – sprawdzaj cenę za minutę, godzinę,
  • Jeśli przedsiębiorca ogłasza promocję, masz prawo znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
    Nie znalazłeś cennika usług? Poinformuj o tym Inspekcję Handlową w Twoim województwie.