Nagły zwrot w sprawie CPK. Wiemy, kto zastąpi zagranicznego inwestora
Centralny Port Komunikacyjny będzie miał nowego inwestora. Będzie to państwowa spółka Polskie Porty Lotnicze, która zastąpi wybrane w ubiegłym roku firmy Vinci Airports i IFM. Decyzję w tej sprawie ogłosił minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Skąd decyzja o zmianie? Szef resortu ujawnił powód.
Nowe władze CPK zmieniają decyzje Marcina Horały
Francuzi i Australijczycy pożegnali się z szansa na czerpanie zysków z przyszłego lotniska w Baranowie. Pożegnanie z inwestorami Vinci Aiports i IFM Global ogłosiły właśnie władze CPK wraz z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem. Zagraniczne konsorcjum zostało wybrane w październiku 2023 roku tuż po przegranych przez PiS wyborach. Decyzję w tej sprawie ogłaszał minister w rządzie PiS Marcin Horała. Teraz obecne władze postanowiły zastąpić zagranicznego inwestora polskim. Spółka PPL ma zainwestować w część lotniskową ok. 9 mld złotych. Podobną kwotę miał wyłożyć poprzedni inwestor. Skąd zmiana inwestora z zagranicznego konsorcjum na państwową spółkę?
Minister Dariusz Klimczak mówi o zyskach z działania CPK
- Chcemy, żeby największym projektem w Polsce zarządzała polska firma, żeby był to projekt całkowicie polski - przekazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak. W jego ocenie spółka Polskie Porty Lotnicze ma kompetencje, zasoby i kapitał ludzki, by koordynować działania przy budowie i funkcjonowaniu nowego centralnego lotniska.
Spółki Centralny Port Komunikacyjny i Polskie Porty Lotnicze w poniedziałek (23 grudnia) podpisały list intencyjny, który potwierdził, że PPL obejmą mniejszościowy udział - do 49 proc. spółki CPK - Lotnisko. Transakcja ma zostać sfinalizowana w ostatnim kwartale 2025 roku. O przyczynach zmiany decyzji w sprawie inwestora wspomniał też prezes CPK Filip Czernicki. - Partner strategiczny w postaci PPL oznacza także, że przyszłe zyski zostaną w Polsce - dodał szef CPK cytowany przez PAP,
Kiedy zacznie działać CPK? Ilu pasażerów obsłuży?
Przypomnijmy, Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie pod Łodzią to szumnie zapowiadana od lat przez polityków inwestycja. W ramach tego projektu ma powstać nie tylko lotnisko konkurujące z takimi portami jak Frankfurt nad Menem, ale też system kolei dużych prędkości, które mają ułatwić pasażerom dotarcie do portu i podróże po Polsce. Otwarcie CPK jest planowane na jesień 2032 roku.
Port ma odciążyć położone w centrum Warszawy lotnisko Chopina i przejąć z niego ruch pasażerski. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i ma być zaprojektowany w sposób bez problemu umożliwiający bezproblemową rozbudowę. Szacuje się, że do otwarcia inwestycja będzie kosztować 131,7 mld zł.
Zobacz też:
Kredytobiorcy mają powód do obaw? Co oznacza zmiana wskaźnika WIBOR na WIRF-