Narodowy Bank Polski wydał ostrzeżenie. Poważna sytuacja
Sposoby oszustów na wyłudzenie danych cały czas ewoluują. Sytuacja eskalowała do tego stopnia, że nawet Narodowy Bank Polski musiał wydać ostrzeżenie przed nowym sposobem wyłudzaczy.
Kolejny atak oszustów
Większość podejść oszustów do wyłudzeń danych wygląda tak samo. Dzwoni telefon, rozmówca przedstawia się jako konsultant banku, ostrzega o zagrożonych pieniądzach i w pewnym momencie rozmowy prosi o wrażliwe dane do konta.
Ostrzeżenia przed takimi sposobami działania oszustów pojawiały się wielokrotnie. Teraz jednak, jak podaje portal dobreprogramy.pl, do tego grona dołączył Narodowy Bank Polski za sprawą swojego komunikatu.
NBP ostrzega
Serwis dobreprogramy.pl podaje za Narodowym Bankiem Polskim, że cyberprzestępcy tym razem zaczęli podawać się za przedstawicieli tejże instytucji finansowej. NBP wskazuje, aby przede wszystkim stosować zasadę ograniczonego zaufania i nie podawać danych wrażliwych.
Nie wiadomo jednak, jak wygląda taka przykładowa rozmowa poza podszywaniem się przestępców pod pracowników NBP. Być może telefon “z NBP” jest jedyną różnicą, a tematem rozmowy w dalszym ciągu są np. wspomniane zagrożone pieniądze w banku. NBP zauważa również, że przestępcy nielegalnie wykorzystują “inne elementy wizerunku banku”, co może wskazywać na coś więcej niż wyłącznie “telefon z banku”.
Polecają zgłaszać telefony
Jak podaje portal dobreprogramy.pl za komunikatem Narodowego Banku Polskiego, jednym z wyjść po odebraniu takiego połączenia jest zgłoszenie sprawy na policji lub w prokuraturze. Można również przekazać sprawę CERT NASK.
Najważniejsze jednak, aby nie ufać z miejsca każdemu, kto podaje się za pracownika jakiegokolwiek banku. Przede wszystkim należy taką osobę zweryfikować, najlepiej za pomocą aplikacji mobilnej swojego banku. NBP zaznacza również, że pod żadnym pozorem nie powinno się również instalować jakiejkolwiek aplikacji o którą proszą dzwoniący.