Natychmiast to zrób, jeśli opłacisz rachunki na zły numer konta. Trzeba działać szybko
Pomyłki zdarzają się każdemu — jeśli jednak dotyczą tak ważnej sprawy, jaką jest regulowanie należności finansowych, sprawa może poważnie się skomplikować. Warto wiedzieć, co zrobić w przypadku, gdy wyślemy rachunki na nieprawidłowy numer konta. Nie trzeba wtedy panikować, musimy podjąć szybkie działania.
Tauron zaleca zachowanie uważności przy płaceniu rachunków
Faktury dotyczące rachunków za prąd najczęściej wystawiane są już w sposób elektroniczny, bez względu na to, jaki dostawca obsługuje usługi, z których korzystamy. Niezmienna pozostaje kwestia danych widocznych na blankietach, a więc to, gdzie należy przelać pieniądze i co wpisać w tytule przelewu.

Tauron wyjaśnia swoim klientom, co zrobić, jeśli zdarzyło się, że opłacili rachunek za prąd, ale doszło do pomyłki numeru konta, w wyniku czego należność za energię elektryczną trafiła nie tam, gdzie powinna. Dostawca wyjaśnia, że skupienie podczas wykonywania transakcji opłacania rachunków za prąd jest ważne, ponieważ opłaty za mieszkanie, dom, czy garaż mają przypisane odrębne numery kont. Jak dokładnie to działa i dlaczego tak ważne jest, aby się nie pomylić?
Numer konta to niejedyna kwestia, na którą należy zwrócić szczególną uwagę
Opłaty za mieszkanie, dom, czy garaż trafiają na przypisane, odrębne numery kont. Co to oznacza w praktyce?
Przykładowo: jeśli za prąd w garażu zapłacisz na numer konta przypisanego do mieszkania, to Twoja wpłata wpłynie na konto za mieszkanie. Podobnie, jeśli zsumujesz kilka rachunków i wpłacisz je na jedno konto, na tym koncie pojawi się nadpłata, a na pozostałych będzie zadłużenie - wyjaśnia Tauron w oficjalnym poradniku.
Co więcej, faktury dotyczące należności za zużytą energię elektryczną pojawiają się korelacji z odczytami liczników. Zdalne liczniki wciąż nie są jeszcze standardem, ale ich liczba sukcesywnie Takie urządzenia pojawiają się w kolejnych gospodarstwach domowych. W tradycyjnej formie wystawiania rachunków za prąd, elektroniczne skrzynki Polaków sprawdza inkasent. Pracownik dostawcy energii elektrycznej spisuje wskazania licznika, następnie na ich podstawie obliczana jest wysokość samego rachunku.
Standardowy odstęp czasowy między odczytami nie musi wynosić dokładnie 30 dni. Jest to związane z systemem rozliczeń, który oparty jest na okresach rozliczeniowych i jest uzależniony od zawartej umowy. Rozliczenie miesięczne nie oznacza, że inkasent musi odwiedzić klienta dokładnie co 30 dni. Może się zdarzyć, że inkasent przyjdzie np. 15. dnia miesiąca, a kolejny odczyt będzie miał miejsce np. 22. dnia następnego miesiąca. Zatem odstęp między odczytami może wynosić więcej niż 30 dni, co nie jest błędem, a wynika z cykliczności rozliczeń - wyjaśnia Tauron.
Tauron radzi, co zrobić w przypadku, gdy dokonaliśmy wpłaty przeznaczonej na uregulowanie rachunków za prąd, na nieprawidłowe konto. Kluczowa jest szybka reakcja.
Zobacz też: NFZ staje po stronie pacjentów. Tak złożysz skargę na lekarza
Co należy zrobić, kiedy dojdzie do pomyłki podczas opłacania rachunków?
Dostawca wskazuje klientom, że w przypadku pomyłki i wpisania złego numeru bankowego należy jak najszybciej skontaktować się z właściwą infolinią. Podejrzenia, że doszło do błędu, mogą pojawić się już w dobę po dokonaniu płatności, ponieważ w Tauronie wpłaty są księgowane najpóźniej w następnym dniu roboczym, następującym po dacie wpłaty.

Warto wiedzieć również, jak postępować w przypadku, gdy dojdzie do pomyłki w kwestii otrzymanych blankietów pozwalających na regulowanie należności. Przykładowo, jeśli zamiast marcowego rachunku, opłacono listopadowy, to wystarczy wystąpić z prośbą o przeksięgowanie wpłaty na właściwy miesiąc.
“Dzięki temu na Twoim koncie nie będzie zadłużenia. Bez Twojego zgłoszenia nie możemy tego zrobić" - dodaje dostawca
Jak unikać błędów podczas wysyłania przelewów?
-
Należy dokładnie sprawdzić kluczowe dane
— numer konta, imię i nazwisko odbiorcy oraz tytuł przelewu przed zatwierdzeniem transakcji. Wpisane dane muszą być poprawne i nie mogą zawierać literówek
-
Warto korzystać z funkcji kopiuj-wklej,
aby uniknąć pomyłek podczas wpisywania długich numerów kont. Kopiujemy numer konta i wklejamy go w odpowiednie pole. Tutaj jednak również upewniamy się, czy numer jest poprawny.
-
Dobrze jest
zapisywać na bieżąco używane numery kont w książce adresowej
w systemie bankowości internetowej. W ten sposób da się zminimalizować ryzyko popełnienia błędu przy każdorazowym wprowadzaniu danych.
-
Przydatna może okazać się również opcja
dodatkowej autoryzacji transakcji, na przykład SMS-y z kodem jednorazowym lub tokeny.
Pomagają one weryfikować i potwierdzać każdą transakcję przed jej finalizacją.
-
Nie należy się spieszyć.
Upewnij się, że masz wystarczająco dużo czasu, aby dokładnie sprawdzić wszystkie dane przed wysłaniem przelewu.
-
Szczególna czujność zalecana jest przy przelewach na większe kwoty
— sprawdzamy dane kilkukrotnie i upewniamy się, że wszystko jest poprawnie wprowadzone.
-
W przypadku regularnych płatności, takich jak rachunki czy raty kredytu,
ustaw automatyczne przelewy w swoim banku.
Pozwoli to uniknąć błędów przy każdorazowym wprowadzaniu tych samych danych.
- Należy przechowywać wszystkie potwierdzenia przelewów. Mogą one być przydatne w razie potrzeby sprawdzenia szczegółów transakcji lub reklamacji błędnie wysłanych środków.