Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Praca > Nawet 30 tys. kary. Pracodawcy muszą się mieć na baczności
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 02.02.2024 09:12

Nawet 30 tys. kary. Pracodawcy muszą się mieć na baczności

umowa
Pixabay/andibreit

Umowa zlecenie w wielu sytuacjach bywa wygodnym i opłacalnym rozwiązaniem zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy. Są jednak sytuacje, kiedy nie jest dobrym rozwiązaniem, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje się inaczej. Kara może wynieść nawet 30 tysięcy. Chodzi o nadgodziny. 

Umowa zlecenie a umowa o pracę

Umowa zlecenie bardzo często znajduje zastosowanie w ramach współpracy pracodawcy z młodym pracownikiem, np. studentem, ale nie tylko. Zasady umowy o pracy regulują przepisy ustawy Kodeksu cywilnego, ponieważ jest ona umową cywilnoprawną. Jak każda ma swoje wady i zalety, również w stosunku do umowy o pracę, dla obu stron zawierających porozumienie.

Zdarza się jednak, że pracodawca wykorzystuje umowę zlecenie dodatek do umowy o pracę. To działanie samo w sobie nie jest zabronione przez prawo, należy jednak zachować ostrożność.
 

Już 15 lutego ważny dzień dla seniorów. Należą im się dodatkowe pieniądze

Pracownik ma prawo do odpoczynku

Jednym z przepisów, z którymi może kolidować takie działanie, jest czas pracy pracownika określony w Kodeksie Pracy, w ustawie z 26 czerwca 1974 roku. Zgodnie z tą ustawą, czas pracy nie może przekraczać przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 4 miesiące. 

Nie może również przekraczać 8 godzin na dobę, a pracownik ma prawo do 11 godzin odpoczynku w tym okresie, a także kolejnych przerw w ramach 6, 9 i 16 godzinnej zmiany.
 

Kara za nadgodziny. Pracodawcy muszą się mieć na baczności

Praca w ramach nadgodzin jest jak najbardziej dozwolona w określonych sytuacjach, musi również iść w parze z dodatkowym wynagrodzeniem. Czasem jednak pracodawcy usiłują ułatwić sobie ten proces poprzez zawarcie ze swoim pracownikiem umowy zlecenie na dokładnie te same obowiązki, które równocześnie obejmuje umowa o pracę

Właśnie taka sytuacja może skutkować wysoką karą finansową dla pracodawcy — od 1000 zł do nawet 30.000 zł. Działanie to stanowi bowiem próbę obejścia przepisów dotyczących czasu pracy, a także tych ws. składek na ubezpieczenie społeczne.

źródło: radioZET