BiznesINFO.pl Finanse NBP: Wzrosła wartość oszustw przy użyciu kart płatniczych
Wikipedia/Andrzej Barabasz

NBP: Wzrosła wartość oszustw przy użyciu kart płatniczych

2 maja 2021
Autor tekstu: Radosław Święcki

Narodowy Bank Polski (NBP) informuje, że w ostatnim kwartale 2020 roku wzrosła wartość oszustw przy użyciu kart płatniczych. W czwartym kwartale zeszłego roku dokonano prawie 64 tys. operacji oszukańczych kartami płatniczymi na blisko 14 mln zł. To suma o 9,3 proc. wyższa niż we wcześniejszym kwartale.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Wzrosła wartość oszustw dokonywanych przy użyciu kart płatniczych

  • Jakiego rodzaju oszustwa najczęściej miały miejsce

  • Jaką prestiżową nagrodę otrzymał NBP

NBP o oszustwach przy użyciu kart płatniczych

Narodowy Bank Polski (NBP) przekazał niepokojące dane, powołując się na statystyki otrzymane przez banki. Okazuje się, że w czwartym kwartale ubiegłego roku dokonano blisko 64 tys. operacji oszukańczych kartami płatniczymi. To spadek o 0,8 proc. w porównaniu z wcześniejszym kwartałem 2020 roku.

Znacząco, bo o 8,3 proc. wzrosła natomiast – w stosunku do trzeciego kwartału zeszłego roku -  wartość oszustw dokonanych przy użyciu kart płatniczych. Wyniosła ona w ostatnim kwartale zeszłego roku prawie 14 mln zł.

Bank Centralny podkreśla, że znaczącą część oszustw na transakcjach bezgotówkowych stanowiły przestępstwa typu Card Not Present (CNP). Stanowiły one niemal 90 proc. liczby oszustw, zaś pod względem wartości odsetek ten wyniósł 86 proc.

Czym są Card Not Present? To transakcje kartą, które nie wymagają fizycznego użycia karty płatniczej. Dla przykładu może to być zamówienie pocztowe (Mail Order), zamówienie telefoniczne (Telephone Order), a także zamówienie internetowe (Internet Order). Takie transakcje przeprowadza się wykorzystując dane udostępniane przez klienta.

PAP przytacza dane przekazane przez agentów rozliczeniowych z których wynika, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku odnotowano prawie 10 tys. fałszywych operacji dokonanych kartami płatniczymi na niemal 3,5 mln zł.

NBP podkreśla, że skala oszustw z użyciem kart płatniczych była stosunkowo nieduża porównując do całości obrotu kartami płatniczymi i wynosiła zaledwie 0,004 proc. liczby i 0,007 proc. wartości wszystkich przeprowadzonych transakcji.

Powyższe dane jak podkreśla Bank Centralny stawiają Polskę w gronie najbardziej bezpiecznych pod tym kątem krajów na świecie.

NBP nagrodzony

Tymczasem Narodowy Bank Polski otrzymał w mijającym tygodniu nagrodę Best Central Bank Governance Europe 2021 ("Najlepiej zarządzany bank centralny w Europie w 2021 roku") przyznawaną przez prestiżowy magazyn Capital Finance International. W uzasadnieniu nagrody jak podaje serwis alebank.pl stwierdzono, że NBP był dobrze przygotowany na wyzwania, które spowodowała światowa pandemia.

Dziękując za przyznanie nagrody prezes Banku Centralnego Adam Glapiński podkreślał, że „mimo bezprecedensowej skali szoku i olbrzymiej niepewności udało się nam podjąć właściwe działania, które znacząco ograniczyły skalę strat gospodarczych, wsparły koniunkturę i ograniczyły wzrost bezrobocia”. Szef NBP podkreślił jednak, że nie oznacza to, że odbudowywanie strat po pandemii będzie łatwe.

Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na redakcja@biznesinfo.pl

Obserwuj nas w
autor
Radosław Święcki

Redaktor Biznesinfo. Absolwent dziennikarstwa na UW. Wielbiciel politycznych biografii i zagranicznych stacji radiowych (zwłaszcza w językach, których nie rozumiem). Przed BiznesInfo związany z B2-biznes.pl, Forum Samorządowe i Magazynem THINKTANK.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: Dariusz.dziduch@iberion.pl
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat