Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Technologie > "Nie zwalniamy tempa". PKP planuje wydać miliardy złotych, w perspektywie wielkie inwestycje
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 29.12.2024 12:49

"Nie zwalniamy tempa". PKP planuje wydać miliardy złotych, w perspektywie wielkie inwestycje

kolej
Fot. materiały prasowe PKP PLK

Poznaliśmy plany na rozwój infrastruktury kolejowej na nadchodzący rok. W przetargach rozdysponowana zostanie rekordowa kwota, która przełoży się na budowę nowych linii, modernizację już wykorzystywanych i przebudowę dworców. Kolej ma być przez to szybsza, a czasy przejazdów w całym kraju krótsze.

Nawet 20 mld zł w przetargach PKP PLK w 2025 r.

Polska kolej skończyła rok mocnym akcentem - w rankingu przeprowadzonym przez organizację Transport & Environment PKP Intercity zostało ocenione wyżej niż Deutsche Bahn. Złożyły się na to takie czynniki, jak ceny biletów, standard podróży, a nawet punktualność.

Co prawda nadal polska kolej plasuje się na 13. miejscu rankingu uwzględniającego wszystkie 27 państw UE, niemniej rozwój, który się dokonał w ostatnich dekadach, jest już zauważalny także za granicą. "Nie zwalniamy tempa" - deklaruje Piotr Wyborski, prezes PKP PLK,  innej kluczowej dla polskiej kolei spółki. W rozmowie z PAP przedstawił plany rozwojowe na przyszły wyceniane na nawet 20 mld zł.

Na poświątecznych wyprzedażach czekają na nas pułapki. O tych zasadach musisz pamiętać Znana polska firma pozywa Google. Domaga się gigantycznego odszkodowania

Priorytetem nowe linie, większe prędkości i krótsze czasy przejazdów

W 2024 r. PKP PLK rozpisało przetargi na 18,8 mld zł, jednak już wiadomo, że w przyszłym roku plany są jeszcze ambitniejsze i inwestycje spółki zostały oszacowane na od 15 do aż 20 mld zł. Przypomnijmy, że PKP PLK odpowiada na polskiej kolei za rozwój infrastruktury, a nie np. modernizację taboru. Dlatego rekordowe środki mają zostać przeznaczone na rozbudowę sieci linii kolejowych czy modernizację dworców i stacji.

Prezes PKP PLK przedstawił 3 priorytety na przyszły rok: budowa nowej linii z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego, modernizacja linii z Bydgoszczy do Gdyni oraz organizacja przetargu na modernizację stacji Warszawa Wschodnia - aktualnie opracowywana ma być dokumentacja, co według planów ma zostać zakończone w I kw. 2025 r. Sam przetarg ma natomiast zostać ogłoszony w IV kw. gdy zakończy się modernizacja Warszawy Zachodniej.

Kolejne modernizacje pozwolą na przejazdy o większych prędkościach, co skutkuje skróceniem czasu przejazdu pociągu niekiedy w stopniu bezprecedensowym. Te zmiany można zresztą odczuć już dziś, m.in. w zachodniej Polsce:

Zakończyliśmy duże modernizacje i mamy rekordowe czasy przejazdu od Warszawy do Białegostoku, od Warszawy do Poznania, od Poznania do Szczecina czy z Krakowa do Zakopanego. Przeprowadziliśmy również rewitalizacje i działania utrzymaniowe - na przykład linia Wrocław-Kłodzko-Międzylesie czy linia od Nasielska do Raciąża i w przyszłym roku do Sierpca

Przejazdy z peryferii województw do miast wojewódzkich, które przed dekadą trwały niekiedy ponad 2 godziny, dziś są realizowane w nieco ponad godzinę.

Solą w oku bezpieczeństwo i modernizacja łączności

Pewnym mankamentem w tych wyliczeniach jest kwestia bezpieczeństwa. O ile znacząco spadają wypadki z winy obsługujących infrastrukturę (o 40 proc. w stosunku do poprzedniego roku) i jej stanu (spadek o 72 proc.), całościowo liczba wypadków rośnie. Jest to przede wszystkim wina kierowców na przejazdach drogowo-kolejowych i pieszych, którzy na torach szukają dróg na skróty, a znajdują śmierć.

Doraźnym rozwiązaniem tego problemu ma być edukacja, współpraca z policją czy szkołami. Prezes PKP PLK z pesymizmem mówi o perspektywach wdrożenia systemu GSM-R, czyli łączności na bazie sieci komórkowych dostosowanych do potrzeb kolei, która mogłaby wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Według Wyborskiego w ciągu ostatnich dwóch lat postępy nad uruchomieniem go w Polsce są "znikome".