Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Nowy bilet ma nas przekonać. Rząd ma plan na PKP: najpierw znikną ulgi
Sebastian Mikiel
Sebastian Mikiel 25.02.2025 19:08

Nowy bilet ma nas przekonać. Rząd ma plan na PKP: najpierw znikną ulgi

pkp, ulga transportowa
fot. Pxhere

Rząd przygotowuje się do dużych zmian w systemie zniżek oraz wprowadzenie nowego, ułatwiającego podróże biletu. Choć zmiany mają na celu uproszczenie systemu, mogą budzić wątpliwości. Co i kiedy zmieni się w biletach PKP?

System ulg kolejowych

Obecnie obowiązujący system ulg w transporcie kolejowym może być odbierany jako  skomplikowany. Mnogość zniżek sprawia, że nawet pracownicy PKP mają trudności w ich rozpoznaniu i stosowaniu — wynika z deklaracji posłanki Polski 2050 podczas komisji ds. transportu — Mai Nowak.

Jak referuje Dziennik Gazeta Prawna, obecnie pasażerowie mogą korzystać z ulg wynoszących 95, 93, 78, 51, 49, 37 czy 33 proc., a każda z nich jest regulowana innymi ustawami i obejmuje określone grupy społeczne. Co więcej, nie wszystkie ulgi są stosowane jednolicie w każdym pociągu, co powoduje spory między pasażerami a kontrolerami biletów.

Wielu podróżnych nie wie także, że część ulg jest ograniczona terytorialnie. Na przykład zniżka może obowiązywać tylko na trasie do szkoły czy placówki medycznej. Ten brak jednolitości prowadzi do częstych nieporozumień i frustracji pasażerów.

Jaka emerytura z KRUS po 30 latach pracy? Za takie pieniądze trudno przetrwać miesiąc Nieciekawe prognozy na Wielkanoc. Jest problem na rynku jajecznym

Plany Ministerstwa Infrastruktury – uproszczenie czy ograniczenie?

Resort infrastruktury od dłuższego czasu analizuje możliwość uproszczenia systemu ulg kolejowych. Pomysł nie jest nowy – podobne rozwiązania były rozważane już w 2015 roku w ramach programu KolejPL2020 – jednak dopiero teraz zmiany nabierają realnych kształtów.

Tym razem, jak relacjonuje powstający projekt DGP, rząd planuje zmniejszenie liczby ulg, co według przedstawicieli ministerstwa ma uporządkować system i zapobiec zamieszaniu. Z jednej strony oznacza to koniec chaosu w rozpoznawaniu uprawnień do zniżek, z drugiej zaś może prowadzić do ograniczenia korzyści dla podróżujących.

Dziennik Gazeta Prawna podaje, że PKP Intercity jako pierwsze wdroży zmiany, a w kolejnych latach nowe zasady obejmą wszystkich przewoźników, w tym także transport autobusowy. Nie wiadomo jeszcze, jakie grupy społeczne stracą na tych zmianach i na ile nowy system będzie korzystniejszy dla przeciętnego pasażera.

Jeden bilet na wszystko – rewolucja w transporcie?

Jednym z kluczowych elementów planowanej reformy jest wprowadzenie wspólnego biletu. To rozwiązanie, które może radykalnie zmienić sposób podróżowania po Polsce.

Założenia są ambitne – jeden bilet ma umożliwiać przejazdy składami różnych przewoźników kolejowych, a docelowo także autobusowych. Pasażerowie korzystający z pociągów PKP Intercity mogliby np. w ramach biletu podróżować komunikacją miejską w Warszawie bez dodatkowych opłat.

Choć brzmi to jak duże ułatwienie, eksperci ostrzegają przed potencjalnymi trudnościami. Największym wyzwaniem będzie zintegrowanie systemów sprzedaży biletów i rozliczeń między przewoźnikami. Ponadto nie wiadomo jeszcze, jakie będą ceny takiego biletu i czy pasażerowie rzeczywiście na nim skorzystają.

Dla osób często korzystających z ulgowych przejazdów zmiany mogą oznaczać wyższe koszty podróży. Szczególnie dotknie to studentów, seniorów oraz osoby niepełnosprawne, które do tej pory mogły liczyć na preferencyjne stawki. Z drugiej strony, jednolity system biletowy może przynieść korzyści osobom podróżującym między różnych przewoźników.

kolej 2.png
Fot. Wojciech Olkusnik/East News
 

Z drugiej strony wprowadzenie wspólnego biletu może zwiększyć zainteresowanie koleją jako alternatywą dla transportu samochodowego. To z kolei może prowadzić do zmniejszenia korków i poprawy jakości powietrza w miastach.

Zmiany w systemie ulg kolejowych oraz wprowadzenie wspólnego biletu to duża rewolucja dla pasażerów. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada uproszczenie skomplikowanych zasad zniżek, ale może to oznaczać ich ograniczenie dla niektórych grup. Z kolei jeden bilet na różne środki transportu brzmi obiecująco, ale wciąż pozostaje wiele niewiadomych. Jak te zmiany wpłyną na podróżujących? Odpowiedź poznamy w ciągu najbliższych lat.