Niemiecka prasa przerażona decyzją PAŻP. Skutki odczuje cała Europa
Der Spiegel: polski spór ma wymiar międzynarodowy. Od 1 maja 2022 r. w Europie może być odwołanych nawet tysiąc lotów dziennie. Ryzyko polskich braków kadrowych jest ogromne. Okres wypowiedzenia 170 z 208 kontrolerów ruchu lotniczego kończy się 30 kwietnia.
112 Kontrolerów Ruchu Lotniczego odmówiło przyjęcia nowych warunków pracy i płacy zaproponowanych przez PAŻP w styczniu 2022 roku. W takiej sytuacji “ Od 1 maja Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) anuluje loty do i z polskiej przestrzeni powietrznej jeżeli nie uda się znaleźć porozumienia ” - przekazał PAP Eurocontrol.
Co robią Kontrolerzy Ruchu Lotniczego
Kontrolerzy pracują na Wieży Kontroli Lotniska lub w Centrum Ruchu Lotniczego. Ich zadaniem jest ciągłe zapewnienie bezpiecznych odległości pomiędzy samolotami zarówno w powietrzu jak i na ziemi. Ich kontrola obejmuje ruch lotniczy podczas startu, kołowania, lotu oraz lądowania samolotu. Kontrolerzy utrzymują stałą łączność z pilotami i przez radiostacje przekazują potrzebne informacje.
Nowy katalog wynagrodzeń a w nim obniżenie pensji pracownikom
Już niemiecka prasa pisze o bardzo poważnym konflikcie w Polsce mającym wymiar europejski. Powodem sporu są nowe zasady wynagradzania zaproponowane przez Pans-e. Konflikt trwa pomiędzy pracownikami ruchu lotniczego i zarządu Pansa. Niemiecka pisze, że “Pansa chce obniżyć nawet o 70 proc. wynagrodzenia pracownikom”.
O nowej tabeli wynagrodzeń rozmawiali w piątek związkowcy, którzy w czwartek wieczorem otrzymali nowy regulamin pracy oraz katalog wynagrodzeń adekwatny do wykonywanych obowiązków i ponoszonej odpowiedzialności.
Prezes PAŻP, Janusz Janiszewski wcześniej sam obniżył sobie zarobki o 40 proc. i jak mówi : “ Nie jestem w stanie płacić tyle, co w 2019 roku. Ruch lotniczy spadł o połowę i o tyle samo spadły nasze przychody. PAŻP ma w tej chwili 30-35 milionów złotych przychodów miesięcznie. Kosztów stałych jest ok 60 milionów złotych . Różnicę agencja pokrywa z kredytów “
Poważne obawy Stefana De Keersmaeckera, rzecznika Komisji Europejskiej
Rzecznik KE odpowiedział, że konflikt społeczny jest przyczyną obecnej sytuacji, a sama Komisja nie ma uprawnień do działań interwencyjnych. Wzywa jednak do pilnego znalezienia kompromisu.
Szef Urzędu Lotnictwa Cywilnego ostrzega, że w wyniku nieosiągniętego porozumienia trzeba będzie podjąć decyzje o odwołaniu masowych lotów. Eurokontrol, czyli Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej pracuje nad programem odwołań lotów.