Obajtek o zmianach na stacjach paliw. Niektórzy kierowcy się nie załapią, zyskać mają natomiast rolnicy
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapowiedział podczas konwencji PiS, że na początku przyszłego roku w Polsce na stacjach Orlenu pojawi się nowe paliwo. Chodzi o ekologiczne E10. Nie każdy kierowca może z niego korzystać.
Nowe paliwo na polskich stacjach
Podczas niedzielnej konwencji partii rządzącej wypowiadał się m.in. Daniel Obajtek. Z jego słów wynikło, że wkrótce na polskich stacjach paliw Orlen ma pojawić się nowość, która będzie korzystna przede wszystkim dla rolników . Chodzi o ekologiczne paliwo E10. Rolnicy mają dzięki jego wprowadzeniu mieć możliwość sprzedaży większej liczby zboża, ponieważ miałoby ono posłużyć do produkcji E10. Obajtek w swojej wypowiedzi stwierdził, że koncern będzie wytwarzał z polskiego zboża około 3 miliony ton biododatków , podała gazeta.pl.
W Europie E10 oferowane jest już od wielu lat na różnych stacjach. Paliwo to można tankować np. we Francji, Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Mimo dostępności, w niektórych krajach ten wariant paliwa wciąż pozostaje niszowy, wymienia serwis moto.rp.pl. Przykładem mają być Niemcy, gdzie wykorzystanie E10 w styczniu br. pozostawało na poziomie zaledwie 14 proc.
Jak wynika z badań niemieckiego ADAC, zastosowanie E10 powoduje zwiększone zużycie paliwa, zazwyczaj na poziomie od 1,5 do 3 proc. Do tego dochodzi niewielki, bo około 5 proc. spadek osiągów, ale to ma być dla kierowcy w zasadzie nieodczuwalne. Istotne jest natomiast to, że nie każdy posiadacz auta może z takiego paliwa korzystać.
Kierowcy tych aut nie skorzystają
W przypadku pojazdów europejskich producentów nawet w starszych konstrukcjach możliwe jest wykorzystania tego paliwa, jednak nie wszystkie auta są do tego przystosowane. Najgorzej radzą sobie z nim pierwsze jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, podaje moto.rp.pl. Przykładem mają tu być warianty FSI montowane w samochodach koncernu Volkswagena, ale lista aut, przy których stosowanie E10 nie jest wskazane, jest o wiele dłuższa. Bazując na danych ze wspomnianego serwisu, wymienić tu można szereg samochodów.
E10 nie jest wskazane m.in. dla :
- Audi A2 1.6 FSI (2003–2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003–2004)., A4 sedan z lat 2001–2008 oraz A4 Avant z lat 2002–2008 fabrycznie wyposażonych w ogrzewanie postojowe.
- Alf Romeo produkowanych przed 1 stycznia 2011 r.
- Fiatów przed 2000 rokiem.
- Forda Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007.
- Wszystkich samochodów Peugeota, Citroena oraz DS z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi przed 1 stycznia 2000 r.
- Renault produkowane w latach 1 stycznia 2000 i 31 grudnia 2002: Laguna 2 2.0F4R 764 Turbo, Laguna 2 2.0 F4R 765 Turbo, Espace 4 2.0F4R 790 Turbo, Espace 4 2.0 l F4R 794 Turbo, Velsatis 2.0 l F4R 762 Turbo, Velsatis 2.0 F4R 763 Turbo, Avantime 2.0 l F4R 760 Turbo, Avantime 2.0 F4R 761 Turbo.
- Volkswagena Lupo 1.4 77 kW (od 08.2000 to 11.2003), Polo 1.4 FSI 63 kW (01.2002 do 06.2006), Golf IV 1.6 FSI 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006), Bora 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005), Golf V 1.4 FSI 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI 110 kW (01.2004 do 05.2004), Touran 1.6 FSI 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI 110 kW (10.2003 do 05.2004).
Czym jest ekologiczne paliwo E10
Paliwo E10 jest bardziej ekologiczne od obecnie sprzedawanej na polskich stacjach benzyny E5 . Różnica leży w zawartości biokomponentów. E10 posiada ich o 5 proc. więcej niż obecnie popularne paliwo. W paliwie E5 biokomponentów jest maksymalnie 5 procent, a pozostałe 95 procent. to benzyna bezołowiowa wytwarzana z ropy naftowej. W paliwie E10 maksymalna zawartość biokomponentów wynosi 10 procent. Możliwość zastępowania przez stacje paliwa E5 paliwem E10 wprowadziła obowiązująca już od 1 stycznia br. nowelizacja ustaw o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
- Paliwo E10 wraz z biegiem czasu będzie zastępować mniej „ekologiczną” odmianę E5. Skorzystają na tym kierowcy, ponieważ ceny przy dystrybutorach powinny być niższe. Nowe paliwo ma zwiększony udział biokomponentów. Do tej pory w paliwie E5 było 5 proc. biokomponentów. W ślad za nomenklaturą udział ten jest zwiększony do 10 proc. biokomponentów. Należy jednak podkreślić, że obecność nowego rodzaju paliwa nie jest dziełem przypadku tylko długofalową unijną strategią na zapobieganie kryzysom paliwowym i uniezależnienie Europy od importu paliw z Rosji — podał w wypowiedzi dla moto.rp.pl Aleksander Mróz.
Przedstawiciele niemieckiego automobilklubu przytaczani przez moto.rp.pl wskazują, że korzystając z paliwa E10 przy odpowiedniej technice jazdy można rocznie zaoszczędzić nawet 50 euro rocznie (około 240 zł). Nie ma informacji o tym, o jakiej specjalnej technice jazdy mowa.
Przedwyborczy kongres PiS
Podczas weekendowej konwencji partii rządzącej, która odbywała się pod hasłem "Ul Programowy Prawa i Sprawiedliwości" i miała miejsce w Warszawie, padło wiele zapowiedzi i obietnic. Rozmowy i zapewnienia polityków prowadzone były w ramach czterech paneli tematycznych. Były to „Bezpieczna Polska", „Bezpieczeństwo energetyczne", „Zdrowie Polaków" oraz „Suwerenna Polska w Zjednoczonej Europie".
W niedzielnej debacie podobnie jak to miało miejsce w sobotę, w debatach wzięli udział ministrowie, parlamentarzyści oraz rzesza zaproszonych przez partię rządzącą ekspertów.
Liderami niedzielnych paneli byli: minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, minister aktywów państwowych Jacek Sasin, minister zdrowia Adam Niedzielski i europoseł Zbigniew Kuźmiuk. Konwencję zakończyło przemówienie Jarosława Kaczyńskiego, który zapowiedział między innymi podwyższenie świadczenia na dziecko z 500 do 800 złotych.